گردشگری و توریسم

سه هزار میلیارد ریال از طلب زعفرانکاران خراسان رضوی پرداخت شد

عباس علی‌آبادی روز سه‌شنبه در بازدید از روند نگهداری زعفران خریداری شده در انبارهای استان خراسان رضوی افزود: کل طلب زعفرانکاران این استان ۶ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال است که تاکنون سه هزار میلیارد ریال و معادل ۴۶ درصد آن پرداخت شده است.

وی با اشاره به گذشت حدود چهار ماه از پایان زمان خرید زعفران توسط دولت ادامه داد: تلاش خواهیم کرد به رغم مشکلات موجود پرداخت مطالبات زعفرانکاران در اسرع وقت انجام شود.

وی با اعلام رضایت از روند خرید حمایتی زعفران و همچنین نگهداری و انبارداری زعفران خریداری شده گفت: باید بررسی لازم و دقیق در خصوص میزان رطوبت محل نگهداری زعفران ذخیره شده انجام و تمامی دستورالعمل‌های استاندارد نگهداری زعفران به صورت کارشناسی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

علی‌آبادی مهمترین هدف خرید حمایتی زعفران توسط دولت را حمایت از کشاورزان، تنظیم بازار زعفران و جلوگیری از سوء استفاده واسطه‌گران برشمرد.

در مجموع ۹ هزار و ۵۰۴ نفر از کشاورزان خراسان رضوی محصول تولیدی خود را در قالب طرح خرید حمایتی زعفران تحویل مراکز خرید دادند که تاکنون با ۲ هزار و ۹۳۹ نفر آنان تسویه حساب شده است.

از هشت آبان تا ۳۰ آذر ماه پارسال ۶۸ تن و ۸۲۵ کیلو گرم محصول زعفران تولیدی کشاورزان در خراسان رضوی خریداری شد که هم اکنون در چهار انبار ویژه استان نگهداری می‌شود.

در این راستا ۱۸ مرکز خرید حمایتی زعفران در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی فعال شد تا محصول کشاورزان این استان را به طور حمایتی خریداری کند. 

خرید حمایتی زعفران در قالب چهار نوع محصول شامل زعفران نگین، شبه‌ نگین، پوشال درجه یک و پوشال معمولی سطح‌ بندی شد که بر این اساس هر کیلو گرم نگین زعفران به قیمت ۱۰۵ میلیون ریال، شبه‌ نگین ۹۵ میلیون ریال، پوشال درجه یک ۹۰ میلیون ریال و پوشال معمولی ۸۲ میلیون ریال از کشاورزان خریداری شد.

پارسال ۹۰ هزار هکتار از مزارع خراسان رضوی به کشت زعفران اختصاص یافته بود که حجم محصول برداشت شده از این سطح معادل ۳۲۰ تن اعلام شده است.

۱۲۹ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی در حوزه تولید زعفران فعالیت می‌کنند.