گردشگری و توریسم

اجرای عرضه سهام دولت در قالب صندوق های قابل معامله با تصویب هیات دولت

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری بازارسرمایه ایران، همانطور که در ابلاغیه چند روز پیش سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام شد، این سازمان مصوبه «واگذاری سهام دولتی در قالب صندوق‌های قابل معامله در بورس» را به نهادهای مالی و کلیه فعالان بازار سرمایه ابلاغ کرد.

محمدرضا معتمد با اعلام آخرین اخبار در این رابطه گفت: اکنون این ابلاغیه در هیات دولت مطرح شده است به این شکل که از طریق شورای عالی بورس پیش‌نویس آن تهیه شده و از طریق وزیر اقتصاد برای طرح در هیات دولت رفته است.

وی افزود: این موضوع در قانون بودجه سال ۹۹، تبصره ۲ بند ۲ آورده شده است و اگر اساسنامه مذکور در هیات دولت مصوب شود، از طریق ریاست جمهوری ابلاغ شده و ساز و کار اجرایی آن توسط بورس پیاده‌سازی خواهد شد.

گفتنی است، پیش از این مصوبه واگذاری سهام دولتی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس را به کلیه نهادهای مالی و فعالان بازار سرمایه ابلاغ کرده بود. بنابر این ابلاغیه، در خصوص انتقال سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یا فرابورس متعلق به دولت در مالکیت دستگاه‌های اجرایی و شرکت های تابعه آنها به صندوق‌های موضوع قانون فوق در قالب معاملات خارج از جلسه رسمی معاملات، نقل و انتقال یادشده معاف از پرداخت هرگونه کارمزد باشد.

همچنین، این دسته از صندوق‌های سرمایه‌گذاری که به موجب قانون بودجه سال ۹۹ تاسیس می‌شوند، جزء صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بوده و سرمایه‌ گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری «در اوراق بهادار با درآمد ثابت» در این نوع از صندوق ها قابل احتساب در نصاب حداقل سرمایه‌گذاری در سهام خواهد بود.