گردشگری و توریسم

آب موردنیاز ۷۱۱ هکتار از اراضی کشاورزی سرپل‌ذهاب تامین شد

علی سلیمانی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از اراضی کشاورزی زیرپوشش سامانه گرمسیری به خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان ۱۲۰ هکتار زیرکشت گوجه فرنگی نشایی قرار گرفته و بقیه به غلات اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: کشت نشایی ۱۲۰ هکتار گوجه فرنگی در روستای امام عباس دهستان جگیران اقدامی بی سابقه و یک تحول مهم در عرصه جهش تولید و اشتغالزایی در منطقه محسوب می شود که از نعمت های نظام مقدس جمهوری اسلامی به مرزداران و مرزبانان غیور این خطه است.

مدیر جهاد کشاورزی سرپل ذهاب گفت: سامانه گرمسیری هدیه بزرگی است که به مردم این منطقه از سوی نظام جمهوری اسلامی اختصاص یافته و با پیگیری های مسوولان باعث آبادانی و عمران این منطقه می شود.

سه هزار و ۶۵۰ هکتار از شبکه های آبیاری اصلی و فرعی سامانه آبیاری گرمسیری در حوزه جگیران شهرستان سرپل‌ذهاب احداث شده است.

طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.
 با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.        
شهرستان سرپل ذهاب با ۹۰ هزار تن جمعیت،  ۸۸ هزار هکتار مرتع و جنگل و ۳۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغ دارد.