گردشگری و توریسم

یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به مددجویان کردستانی پرداخت شد

فرشید جهان‌بین روز چهارشنبه در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال گذشته از مجموع اعتبارات داخلی، بانک‌های عامل و صندوق توسعه اشتغال پایدار روستایی، یک هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال جهت ایجاد اشتغال از طریق اعطای تسهیلات قرض الحسنه به مددجویان جویای کار این استان تخصیص داده شد که از این میزان یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال جذب و منجر به اشتغال پایدار شده است.

وی افزود: از ابتدای سال گذشته در زمینه ایجاد اشتغال، برای چهار هزار و ۵۵۳ نفر، تعداد چهار هزار و ۴۳ فقره تسهیلات با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در استان پرداخت شده که ‌همه آنها از وضعیت پایدار و مناسبی برخوردار بوده و در حال فعالیت هستند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان یادآور شد: از این میزان ۲۶ درصد مشاغل متعلق به زنان و زنان سرپرست خانوار و ۷۴ درصد متعلق به مردان بود، ضمن اینکه ۵۵ درصد اعتبارات در روستاها و ۴۵ درصد در شهرها هزینه شده است.

 وی گفت: در کنار اعطای تسهیلات تعداد سه هزار و ۸۴۴ نفر از مددجویان و یا فرزندان خانواده‌های تحت حمایت، در دوره‌های مهارت ‌آموزی بازار محور شرکت کرده و به سمت ایجاد اشتغال سوق داده شدند.

جهان‌بین اضافه کرد: علاوه بر این، تعداد ۲۴۶ نفر از مددجویان و یا فرزندان متخصص آنان با معرفی نامه امداد در کارگاه‌ها و موسسات بکار گمارده شده‌اند.

وی افزود: در زمینه پرورش بوقلمون، پرورش زنبور عسل، پرورش قارچ و پرواربندی گوسفند تعداد ۷۲۷ نفر از مجریان طرح‌های اشتغال که تجربه کافی برای راه‌اندازی شغل نداشتند به ۴۳ نفر از راهبران شغلی با تجربه معرفی شدند تا در زمینه آموزش، بازاریابی و فروش محصولات مورد حمایت قرار گیرند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار داشت: باتوجه به اینکه اجرای طرح اشتغال فقط بخشی از فرآیند اشتغال است، لذا پس از آن نیز اقدامات ویژه در راستای پایدار سازی مشاغل انجام می‌شود و علاوه بر ایجاد پوشش بیمه‌ای عمر مانده بدهکار و بیمه تامین اجتماعی و معرفی طرحهای موفق به نمایشگاه‌ها و غرفه‌های استانی و کشوری، به مدت ۵ سال بصورت مستمر و دوره‌ای توسط کارشناسان فنی اشتغال بازدید شده و در صورت بروز مشکلات و لغزش‌ها، دست‌گیری شده و راه‌حل‌هایی جهت احیای طرح ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد: این نظارت‌ها توسط سامانه نظارت هوشمند که از سوی نیروهای جوان استان طراحی و پیاده‌سازی شده، انجام می‌شود و سال گذشته ۴۰ هزار و ۸۱۱ بازدید از ۱۱ هزار و ۶۹۲ طرح تحت نظارت انجام شده است.