گردشگری و توریسم

تاب‌آوری اجتماعی رمز پیروزی بر کرونا است

دکتر نصیر دهقان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: از سوی دیگر، پاندمی اخیر کرونا در دنیا ما را با اهمیت مفهوم تاب آوری اجتماعی مواجه کرد که ناظر بر فرآیندهای روانی – اجتماعی بشر است. این تعامل می تواند به صورت رفتار مناسب با اعضای خانواده، گروه همسالان و البته سالمندان در داخل و خارج از منازل جلوه نماید.
وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر اینکه جدا از مقوله خود مراقبتی، بتوانیم دگر مراقبتی را نیز در منش زندگی مان نهادینه کنیم و با همدلی، اعتماد متقابل و همبستگی بتوانیم سرمایه اجتماعی مان را بیش از پیش ترمیم و بهبود داده تا از این گلوگاه به سلامت عبور نماییم.
عضو مرکز تحقیقات طب پیشگیری و سلامت جمعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: در این مسیر نقش جوامع مدنی شامل انجمن های علمی، سازمان های مردم نهاد و خیریه ها، پر رنگ جلوه می کند و این مجموعه ها با مشارکت فعال خود در کنار بخش های دولتی و خصوصی، می تواند مردم را به سرمنزل مقصود برسانند.
دهقان ادامه داد: تاب آوری در مفهوم عام خود به صورت توانایی مقابله با شرایط دشوار و پاسخ انعطاف پذیر به فشارهای زندگی روزانه است. این ظرفیت مقاومت، می تواند ما را در برابر انواع تنش و استرس های زندگی واکسینه نماید.
وی بیان داشت: فرد تاب آور در تعادل زیستی روانی در شرایط دشوار جامعه، توانمند است و این بهبود تاب آوری منجر به پیشرفت افراد در به دست آوردن تفکر و مهارت خود مراقبتی خواهد شد.  
عضو مرکز تحقیقات طب پیشگیری و سلامت جمعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: در واقع، تاب آوری جوامع شهری پایه و اساس اصلی پایداری کلیت یک جامعه در برابر بحران ها و حوادث غیرمترقبه است.  
دهقان ادامه داد: نتیجه مطالعات نشان می دهد که این مهارت، به متغیرهایی مانند مواجه شدن با عدم قطعیت، انعطاف پذیری، میزان پنهان سازی احتمال خطر و عوامل آسیب پذیر افراد وابستگی شدیدی دارد. همچنین، جوامع و افرادی که تنها به یک منبع اقتصادی – جتماعی متکی هستند از آنانی که منابع گوناگونی در اختیار دارند، تاب آوری کمتری خواهند داشت.
وی همچنین گفت: در سال های اخیر با گسترش جهانی شدن، شهرنشینی و البته سالمندی در سراسر جهان، تلاش انسان در راستای سازگاری و غلبه بر انواع خطر و سختی افزایش چشم گیری یافته است.

به گزارش ایرنا، کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته اعلام کرد: تاکنون ۶۲ هزار و ۵۸۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۳۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، فوت ناشی از این ویروس در کشور به سه هزار ۸۷۲ نفر رسید.