گردشگری و توریسم

آسیب کرونا به اقتصاد ایران

کرونا جهانگردی از دیار چشم‌بادامی‌ها بود که مهمان ناخوانده سفره اقتصادهای زیادی شد و وضعیت اقتصاد ایران را نیز متلاطم کرد و شرایطی را که پیش آورد به شدت بر محیط کسب و کار کشور و فعالیت بنگاه ها تأثیر عمیق گذاشته و باعث توقف فعالیت بنگاه ها در کشور شده است. این مساله دولت را با چند مشکل اساسی مواجه کرده که مهم‌ترین آن، سرعت گسترش این ویروس و نرخ مرگ‌ومیر مردم است. در این شرایط دولت ناچار است هم برای مبارزه با این ویروس و هم برای دوران بعد از کنترل این اپیدمی یعنی دوران پساکرونا هزینه‌هایی را متقبل شود که این خود وضعیت اقتصاد را با تلاطم همراه می کند.

البته با وجود ابعاد فراگیر تاثیر شیوع کرونا روی اقتصاد، دولت تدابیر خوبی برای کنترل و مدیریت شرایط اتخاذ کرده که نیازمند تداوم و حتی بهبود این روند است. این درحالی است که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی غرب در مواجهه با بحران کرونا دچار چالش فراگیر و در ظاهر غیرقابل مهار شده‌اند. با این وجود در اینستاگرام کاربران مختلف با پیوستن به پویش کرونا(اقتصاد_ ایران به تشریح وضعیت اقتصادی کشور پرداخته اند.

تاثیر کرونا بر اقتصاد

هنوز مشخص نیست تا چه زمانی کشور درگیر ویروس کرونا باقی می‌ماند اما چیزی که مسلم است، آسیب اقتصادی شدیدی به کشور وارد شده است که در این میان اصناف مختلف را شامل می شود. به همین دلیل هم اصناف مختلف در اینستاگرام با پیوستن به پویش کرونا_اقتصاد_ایران، گلایه های اقتصادی خود را بیان کرده اند. برای نمونه محمدرضا باباخانی رییس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش در این فضای مجازی می گوید که تمام صنوف و رسته ها به یکدیگر مرتبط هستند و الان صنفی وجود ندارد که از وضعیت راضی باشد. سیستم بازار ایران به گونه ای است که دسترنج یکساله خود را در بازار شب عید می توان کسب کرد. حالا با این وضعیت و خلوت شدن بازار، بازاری به وجود نیامد و مردم حاضر هستند شب گرسنه بمانند اما غذا از بیرون نخرند.

مرتضی افقه اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با پیوستن به پویش کرونا_اقتصاد_ایران، ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده و معتقد است که شاغلان زیادی در ماجرای کرونا شغل خود را از دست داده و خواهند داد. او با بیان اینکه ابعاد اقتصادی کرونا بسیار بزرگ است از نهادهای غیردولتی می خواهد به کمک دولت بیایند. او معتقد است در ماجرای کرونا کار کارخانه های تولید محصولات بهداشتی و غذایی رونق گرفته است.

بحث دیگری که کاربران در این پویش به آن واکنش نشان داده اند، تاثیر کرونا بر بازار مسکن است که کاربران مختلف با انتشار پست هایی در این خصوص تحلیل های مختلفی ارایه داده اند و معتقد هستند که بازار مسکن به اتفاق های مختلف دیر واکنش نشان می دهد و به همین دلیل هم باید در آینده منتظر رکود بازار مسکن بود.

همچنین کاربران با دغدغه های کارگری نیز با پیوستن به پویش کرونا_اقتصاد_ایران، به اشتراک گذاری پست هایی در اینستاگرام درباره آسیب جامعه کارگری از کرونا اقدام کرده اند. برای نمونه یکی از کاربران گفته های حمید حاج اسماعیلی فعال حوزه کارگری آورده است که گفته نگرانی برای حفظ اشتغال در این شیوع کرونا بیشتر شده است و دولت باید از فعالیت بنگاه ها و از کارگران حمایت کند.

گلایه هایی از جنس کرونایی

البته دولت تدابیر خوبی برای کنترل و مدیریت شرایط اتخاذ کرده که نیازمند تداوم و حتی بهبود این روند است. برای نمونه یکی از اقدامات دولت برای کاهش آثار اقتصادی کرونا، اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است اما با این وجود برخی گلایه ها همچنان وجود دارد. برای نمونه مهوش نیکپور عضو هیات نمایندگان ادوار اتاق بازرگانی تهران و ایران با پیوستن به پویش کرونا_اقتصاد_ایران، از تصمیمات کرونایی درباره آسیب دیدگان کرونا می نویسد: دولت تاکنون هیچ بسته حمایتی برای آسیب دیدگان کرونا به صورت عملیاتی در نظر نگرفته است. در ایتالیا به افرادی که از کرونا خسارت دیده اند، وام های صفر درصد با بازپرداخت ۱۵ ساله می دهند.

همچنین اتحادیه صنف وانت بار و پیک موتوری تهران با پیوستن به این پویش در صفحه اینستاگرامی خود گلایه هایی می کنند و معتقد هستند که دولت و شهرداری از اصناف کرونا زده حمایت نمی کند. آنها اعلام می کنند که صنفشان ۴۰ هزار عضو دارد و نیازمند کمک دولت است.

اقتصاد پساکرونا

به طور قطع آسیبی که همزمان با شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد وارد شده در ماه‌های آتی بیشتر خود را نمایان می‌کند. در چنین شرایطی بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند اگر امروز به فکر وضعیت پیش آمده نباشیم، اقتصاد دوران پساکرونا می‌تواند بحران‌های جدی را تجربه کند. به همین دلیل هم در اینستاگرام کاربران مختلف با پیوستن به پویش کرونا_اقتصاد_ایران، تحلیل های مختلف در این خصوص ارایه داده اند. برای نمونه یکی از کاربران اینستاگرام با انتشار ویدئویی از صحبت های محمدحسین ادیب عضو بازنشسته گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان تحلیل او را درباره وضعیت اقتصاد ایران در پساکرونا به اشتراک می گذارد.