گردشگری و توریسم

لیگ ملت‌های والیبال در آستانه لغو شدن

لیگ ملت‌های والیبال قرار بود در خرداد و تیر سال ۹۹ برگزار شود اما حدود ۲۰ روز پیش فدراسیون بین‌المللی والیبال اعلام کرد که برگزاری این تورنمنت به پس از بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو موکول می‌شود.

هدف فدراسیون بین‌المللی از تعویق مسابقات این بود که به لیگ‌های داخلی فرصت بدهد تا مسابقات تعطیل‌شده خود را به پایان برسانند. اما در چند هفته اخیر شرایط بهتر نشد تا این بار احتمال لغو کامل لیگ ملت‌ها مطرح شود.

حدود ۱۰ روز پس از اعلام تعویق لیگ ملت‌ها، بازی‌های المپیک هم یک سال به تعویق افتاد. بسیاری از لیگ‌های داخلی والیبال هم یا به طور کامل تعطیل شدند یا چندان امیدی به از سرگیری مجدد ندارند. فدراسیون بین‌المللی والیبال با امید به اینکه ویروس کرونا هرچه زودتر مهار شود، ابتدا تصمیم گرفت که لیگ ملت‌ها را در اواخر تابستان یا حتی پاییز برگزار کند اما حالا بسیاری از کشورهای مطرح والیبال جهان با آن مخالف هستند.

ایتالیا نخستین کشوری است که به صورت رسمی کناره‌گیری خود را از لیگ ملت‌ها و هر تورنمنت بین‌المللی دیگری که در سال ۲۰۲۰ برگزار شود، اعلام کرد. این خبر ضربه بزرگی برای فدراسیون جهانی بود چون ایتالیا یکی از مطرح‌ترین کشورهای والیبال جهان است و غیبت این تیم کیفیت و اهمیت مسابقات را بسیار کم می‌کند. از سوی دیگر ایتالیا میزبان مرحله نهایی در بخش مردان نیز بود و حالا باید در شرایطی که بیشتر سالن‌های ورزشی جهان به بیمارستان تبدیل شده، یک میزبان دیگر برای مسابقات پیدا شود.

چند کشور دیگر هم به فدراسیون بین‌المللی اعلام کرده‌اند که در شرایط کنونی امکان شرکت در مسابقات را ندارند. برگزاری لیگ ملت‌ها به خصوص به دلیل اینکه نیازمند انجام سفرهای زیاد در قاره‌های مختلف است، در روزگاری که ویروس کرونا حتی سفرهای درون‌شهری را هم مختلف کرده، بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

اما فدرسیون بین‌المللی والیبال همچنان برای برگزاری لیگ ملت‌ها به روزهای آینده امید دارد. این تورنمنت برای فدراسیون جهانی بسیار پول‌ساز است و آنها قصد ندارد قراردادهای خود را از دست بدهند. فدراسیون جهانی والیبال قصد دارد تا پایان ماه جاری میلادی (۱۱ اردیبهشت) صبر کند به این امید که تا آن روز خبرهای خوبی از کنترل ویروس کرونا در جهان منتشر شود.