گردشگری و توریسم

سوریه نقض سیستماتیک حقوق شهروندان خود را در جولان اشغالی محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، حسام الدین آلا با ارسال نامه‌ای به رییس کمیته ویژه تحقیق درباره اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، از وی خواست تا توجه بیشتری به وضع حقوق بشر در جولان اشغالی سوریه داشته باشد.

وی با بیان اینکه رژیم اشغالگر، حقوق مردم سوریه را در سایه حمایت‌های نامحدود و تشویق دولت کنونی آمریکا نقض می‌کند، هشدار داد که این رژیم در حال سرقت منابع طبیعی جولان اشغالی است.

نماینده سوریه در ادامه درباره خطر تلاش رژیم صهیونیستی برای تصرف منابع طبیعی در جولان اشغالی سوریه و املاک شهروندان سوری به بهانه های گوناگون از جمله تحمیل آنچه که اسناد مالکیت جایگزین خوانده می‌شود و پروژه ساخت توربین‌ برای تولید برق در خاک سوریه نیز هشدار داد.

آلا تأکید کرد که مخالفت مردم جولان با اقدامات نیروهای اشغالگر با وجود سرکوب و دستگیری تعدادی از آن ها، نقش مهم در شکست این تلاش ها داشته است.

وی در این نامه آورده است: سیاست های استعماری رژیم صهیونیستی، نقض آشکار حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم جولان اشغالی سوریه است و اقدامات نژادپرستانه علیه آنها به شمار می رود.

حسام الدین آلا همچنین به گزارش‌های دبیر کل سازمان ملل متحد و مدیر کل سازمان بین‌المللی کار اشاره کرده که در آن به اقدامات تبعیض‌ آمیز رژیم صهیونیستی و تحمیل محدودیت‌های ناعادلانه بر سوری های ساکن جولان اشغالی اشاره شده و در این گزارش‌ها همچنین تأکید شده است که ساخت و گسترش شهرک‌های صهیونیستی و امور مرتبط با آن بر اساس قوانین بین المللی و حقوق بشری غیر قانونی است.

نماینده دائم سوریه در سازمان‌های بین‌المللی در پایان از این کمیته خواسته است که در گزارش های خود به مجمع عمومی و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، نقض حقوق مردم در جولان سوریه را محکوم کند.

رژیم اشغالگر صهیونیستی، بلندی‌های جولان را در جریان «جنگ شش روزه» سال ۱۹۶۷ اشغال و در سال ۱۹۸۱ انضمام آن به خاک خود را اعلام کرد؛ اقدامی که هیچگاه از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشد.
بلندی‌های جولان یکی از مناطق حساس نظامی در خاورمیانه به‌ شمار می‌آید. این منطقه تنها ۷۰ کیلومتر از شهر دمشق فاصله دارد.