گردشگری و توریسم

افزایش ۲۰ درصدی میزان مشارکت خیّرین در ساخت مدرسه

مدرسه‌سازی و وقف زمین برای ساخت مراکز آموزشی در کشور ما قدمتی دیرینه دارد مساجد در قرن های گذشته در ایران محل تدریس به افراد به ویژه طلاب محسوب می‌شد اما به تدریج با افزایش تعداد طلاب این نیاز ایجاد شد که فضایی مستقل برای آموزش احداث شود؛  بنابراین مدارسی مانند بیهقیه و سعدیه از سوی جمعی از نیکوکاران و حاکمان در برخی از شهرها از جمله بخارا، بلخ و نیشابور ساخته و سنت وقف و مدرسه‌سازی در کشور باب شد.

ارتقای سـطح آمـوزش و فرهنـگ جامعه و همچنین کسب رضای خدا از مهم ترین اهـداف خیرین مدرسه ساز محسوب می‌شود، به همین دلیل در یکصد سال گذشته میزان خیرین مدرسه‌ساز و واقفان این حوزه بسیار بیشتر از گذشته شده است.

افزایش تعداد خیرین مدرسه‌ساز در ایران به گونه ای است که در حال حاضر جامعه خیرین مدرسه ساز یکی از بزرگترین تشکل‌های مردمی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که به ثبت قانونی رسیده و فعالیت های آن بر جذب مشارکت خیرین برای ساخت و توسعه فضاهای آموزشی متمرکز شده است. جامعه خیرین مدرسه ساز از سال ۱۳۷۷ شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و طی دو دهه فعالیت توانسته سهم خیرین در ساخت مدارس کشور را ارتقا بخشد.

مهراله رخشانی مهر رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره میزان مشارکت خیرین در ساخت مدرسه در کشور اظهار داشت: سهم خیرین در ساخت مدارس کشور از سال ۷۷ یعنی پس از تاسیس جامعه خیرین مدرسه ساز به ۳۰ درصد رسید.

وی افزود: از مجموع بیش از ۵۳۰ هزار کلاس درس موجود در کشور، امروز حدود ۱۳۵ هزار کلاس درس به همت خیرین مدرسه ساز ساخته شده است.

رخشانی مهر همچنین عنوان کرد که سهم خیرین در ساخت کلاس‌های درس در سال ۹۸ حدود ۵۰ درصد بوده است. در برخی از موارد خیّر به طور کامل خود به تنهایی مدرسه را ساخته یا با کمک دولت این کار خیر را انجام داده است.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور پیشتر گفته بود که ۶۳۰ هزار خیّر مدرسه‌ساز در مناطق مختلف کشور با مجمع خیرین مدرسه‌ساز همکار می‌کنند.  از این تعداد بیش از ۳۰ هزار خیّر در زمینه مدرسه‌سازی در کشور مشارکت دارند.

سازمان نوسازی به ساخت مدارس نظارت دارد

در حال حاضر ظرفیت‌های بسیاری برای مدرسه‌سازی در میان گروه‌های خیرین وجود دارد که پرداختن به آنها می تواند وضعیت آموزشی برای دانش آموزان در اقصی نقاط کشور را مناسب‌تر کند.

آموزش و پرورش به منظور ترغیب خیرین به مدرسه‌سازی و همچنین به پاس قدردانی از زحمات این افراد نیکوکار، سال گذشته روزی را به عنوان روز ملی تکریم خیرین قرار داد و همچنین سامانه خیرین مدرسه ساز را ایجاد کرد که از فروردین ماه آغاز به کار می‌کند.

به گفته مسوولان آموزش و پرورش، این نهاد برای تکریم خیرین زندگینامه‌های آنها را نیز در حال آماده‌سازی قرار داده و سردیس برخی دیگر از آنها را نیز قرار است، آماده کند.

مدرسه‌سازی به رشد علم و فرهنگ در کشور کمک می‌کند؛  بنابراین مردم هم باید در حد توان خود به افزایش سرانه آموزشی کمک کنند تا در هر منطقه تعادل مناسبی برقرار شود.

رخشانی مهر همچنین درباره شیوه‌های کمک خیرین در ساخت مدارس گفت: خیّر برای ساخت مدرسه به سازمان نوسازی مراجعه می‌کند و در این میان تفاهم نامه‌ای بر اساس شرایط و تمایل خیّر، میان سازمان و فرد نیکوکار مبادله می‌شود.

وی افزود: ساخت و پلان معماری مدرسه حتما باید با نظارت سازمان نوسازی مدارس و به تبع اداره کل استان ها انجام شود.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ادامه داد: شرایطی وجود دارد که خیّر می‌تواند صفر تا صد ساخت مدرسه را به سازمان نوسازی و پیمانکار انتخابی سازمان بسپارد تا پروژه به اتمام برسد.

به گفته رخشانی مهر، شرایط دیگری که در تفاهم نامه با خیّر مدرسه ساز وجود دارد، این است که خیّر می‌تواند پیمانکار را انتخاب کند و سازمان نوسازی بر ساخت مدرسه نظارت داشته باشد.

وی اعلام کرد که اگر ۳۰ درصد یک مدرسه توسط خیّر ساخته شود، ساخت ۷۰ درصد باقی مانده را دولت به عهده می‌گیرد.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: معمولا مدارس روستایی با سهم ۳۰ خیّر به ۷۰ دولت، به عنوان مدرسه خیرساز شناخته و به نام مدرسه خیّرساز نام‌گذاری می شود اما در مناطق شهری اگر ۵۰ درصد مدرسه ای توسط خیّر ساخته شود، پروژه به عنوان مدرسه خیّرساز نام گذاری می‌شود.

رخشانی مهر پیشتر گفته بود که سال گذشته برای طرح های خیّرساز در کشور بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.