گردشگری و توریسم

مشارکت بخش خصوصی در ایجاد مراکز تولید و عرضه صنایع دستی در اردبیل

ناصر محمودی روز یکشنبه اظهارداشت: با توجه به پتانسیل‌های بالای توسعه صنایع دستی در شهرهای خلخال، گرمی، عنبران و نمین این اداره کل در سال‌های گذشته اقدام به احداث ساختمان‌هایی برای ایجاد نمایشگاه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی کرده است.

وی افزود: پارسال نیز اقدام به ساماندهی این ساختمان‌ها و تکمیل نواقص آن‌ها شد و با فعالان بخش‌خصوصی برای ایجاد مراکز تولید و عرضه محصولات توافق‌هایی حاصل شده است.

او تشریح کرد: اردبیل از استان‌های شناخته شده در تولید بافته‌های داری در کشور بوده و شهرستان‌های نمین و شهر عنبران قطب تولید گلیم در کشور هستند که سالیانه صادرات قابل توجهی به کشورهای اروپایی دارند.

او گفت: شهرستان خلخال هم قطب تولید جاجیم بوده و ورنی مغان نیز سال گذشته موفق به دریافت نشان بین‌المللی جغرافیایی شد که از تولیدات عشایر شاهسون در شمال استان است.

محمودی افزود: مشارکت بخش‌خصوصی در این حوزه می‌تواند نقش مهمی در توسعه صنایع‌دستی در این شهرستان‌ها داشته باشد و برای فعالان این حوزه حمایت‌های ویژه‌ای در نظر گرفته‌ شده است.

اردبیل از استان‌های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می‌شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته‌های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می‌کنند.

بیش از ۱۲۰ هزار نفر در استان اردبیل در ۶۲ رشته متنوع صنایع دستی اشتغال دارند.

چرم و ملیله اردبیل، معرق نمین، مرصع و معرق سنگ خلخال، گلیم عنبران، جاجیم بافی، قالی بافی، پالاز بافی، ورنی بافی، تراش شیشه، مسند بافی، سفالگری، چاقو سازی، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.

پارسال به ارزش ۲۰ میلیارد ریال صنایع دستی تولیدی استان اردبیل به خارج از کشور صادر شد.