گردشگری و توریسم

تماس ولیعهد ابوظبی با اسد، مقدمه بازگشت دمشق به اتحادیه عرب است

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، یوسف افزود: امارات روابط خوبی با عربستان و مصر دارد که این مسأله می تواند زمینه بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را فراهم ‌کند؛ با توجه به اینکه روابط میان سوریه با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به جز با قطر خوب شده است.

این تحلیلگر سیاسی سوری، گفت‌ وگوهای ولیعهد ابوظبی و رییس جمهوری سوریه را در چارچوب کلی طبیعی دانست و گفت: روابط میان سوریه و امارات، حتی در مدت بحران سوریه قطع نشده بود.

وی اضافه کرد: امارات از کشورهای پیش رو در بازگشایی سفارتش در سوریه بود و این کشور از دوره ریاست حافظ اسد روابط موروثی با سوریه داشته است.

پیش‌تر نیز انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات، تماس محمد بن زاید آل نهیان با بشار اسد را شجاعانه توصیف کرده و گفته بود: شرایط استثنایی مرتبط با «ویروس کرونا» اقدامات بی‌سابقه ای را طلب می‌کند و این تماس در همین چارچوب انجام شد.

محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات روز جمعه اعلام کرد که برای مقابله با ویروس کرونا در تماس تلفنی با بشار اسد رییس جمهوری سوریه گفت وگو کرده است.

وی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: با اسد رییس جمهوری سوریه درباره پیامدهای شیوع ویروس کرونا صحبت کردم.

ولیعهد ابوظبی با بیان اینکه «بر حمایت امارات از برادران سوری در این شرایط استثنایی تأکید کردم» افزود: همبستگی انسانی در این زمان سخت، مهمتر از هر چیز دیگری است و اعلام کردم که سوریه برادر، در این شرایط بحرانی تنها نخواهد ماند.

آخرین گفت‌ وگوی بن زاید و اسد به پیش از قطع شدن روابط دو کشور پس از جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی بر می‌گردد؛ هرچند برخی منابع آگاه گزارش داده بودند که در سال‌های گذشته تماس‌های سرّی میان مقام‌های سیاسی دو کشور در سطوح بالا ادامه داشته است.

پس از آن که اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱ عضویت سوریه را در این نهاد به حال تعلیق در آورد، کشورهای عربی از جمله امارات، سفیران خود را از دمشق فرا خواندند و روابط خود را با دولت دمشق قطع کردند. اما امارات هفتم دی ماه ۱۳۹۷ سرانجام پس از سال‌ها بار دیگر سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد.

وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی امارات در آن زمان اعلام کرد؛ این اقدام، بیانگر تمایل دولت ابوظبی برای بازگرداندن روابط دو کشور برادر به روند طبیعی خود است.