گردشگری و توریسم

سهم نیروهای بهداشت و درمان گتوند درمقابله با کرونا

به گزارش ایرنا، در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور، اولین قشری که با این بیماری درگیر شد، نیروهای بهداشت و درمان بود، نیروهایی که تعهد سنگینی در قبال سلامتی مردم دارند و برای سلامتی بیماران جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند.

متاسفانه در این روزهای بحرانی کرونا، به رغم تاکیدات مسئولان ذیربط به رعایت توصیه های بهداشتی، برخی از مردم با برپایی تجمعات، جشن ها و آیین ها، حضور غیر ضرور در معابر و اماکن عمومی، رعایت نکردن نکات بهداشتی و سفر به دیگر شهرها و استان ها به راحتی از کنار خطرات ویروس کرونا عبور کرده و توجهی به این توصیه ها نمی‌کنند، که نه تنها سلامتی خود، بلکه سلامتی خانواده، شهروندان و به ویژه این نیروهای بهداشت و درمان را به خطر می‌اندازند.

اما در این روزهای بحرانی، کادر بهداشت و درمان شهرستان گتوند در خط مقدم مقابله با کرونا، به صورت شبانه روزی و دلسوزانه در حال خدمت رسانی به شهروندان هستند و اگر چه این شهرستان از لحاظ امکانات درمانی کمبودهایی دارد، اما این نیروها تاکنون به خوبی توانسته اند وظیفه خود را انجام دهند.

مدیر شبکه بهداشت ودرمان شهرستان گتوند روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد:گستردگی کار شبکه بهداشت و درمان گتوند در سه بخش بیمارستان، ستاد اعزام بین بیمارستانی و بهداشت و پیشگیری است.

هومن کلانتری گفت: بیمارستان۳۲ تختخوابی کارون شهرستان گتوند با تمام آمادگی از لحاظ نیرو و تجهیزات موارد مشکوک به ویروس کرونا را بررسی میکند و پس از آن بلافاصله بعد از اقدامات اولیه درمانی توسط متخصص طب اورژانس و داخلی، برای ادامه درمان به بیمارستان بزرگ دزفول اعزام می‌شوند.

وی اظهار کرد: بیش از ٧٠ نفر پرسنل از جمله پرستار خدمات و…، ٢ متخصص داخلی و عفونی و طب اورژانس به صورت مستقیم درگیر با بیماران کرونایی هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گتوند در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص کمبود تجهیزات بهداشتی از جمله ماسک و دستکش و لباس حفاظت فردی در روز های گذشته گفت: با پیگیری، تلاش و حمایت دانشگاه علوم پزشکی دزفول این تجهیزات برای کارکنان تامین شد.

کلانتری ادامه داد: در بخش ستاد اعزام و فوریت ها، آمبولانس مخصوص و با تمام امکانات شبیه ICU  (آی سی یو)صرفا برای انتقال بیماران کرونایی در نظر گرفته شد، که ضد عفونی و گندزدایی آمبولانس نیز در حال انجام است.

دبیر شورای سلامت وامنیت غذایی شهرستان گتوند به اقدامات کنترلی و پیشگیرانه از سوی شبکه بهداشت و درمان در راستای مقابله و پیشگیری ازشیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: فعال کردن مرکز ١٦ ساعته از ساعت ٨ صبح تا ١٢ شب در درمانگاه شهری شماره یک با حضور پزشک خانواده، رصد، ارائه آموزش های حضوری و پیگیری اکثر افرادی که از مناطق آلوده در شهرستان گتوند حضور پیدا کرده اند، رصد و پیگیری خانواده و افرادی که در تماس با افراد مشکوک و مثبت به کرونا به صورت حضوری و تلفنی، برپایی ایستگاه اطلاع رسانی و تب سنجی در ورودی های شهرستان با همکاری دیگر ادارات، نهاد ها و دستگاه های اجرایی را از جمله این اقدامها برشمرد.

  وی همچنین به ارسال دستورالعمل بیماری به کلیه مراکز درمانی، مطب ها و مراکز خدمات جامع سلامت، برگزاری دوره های آموزشی برای نیروهای ادارات، نهاد ها، بانک ها، شرکت ها و صنایع، توزیع بسته های آموزشی بهداشتی، بازرسی از مراکزتهیه، توزیع مواد غذایی و آموزش به آنها و همچنین نصب پوستر آموزشی در این مراکز، توزیع بیش از ۱۵ هزار تراکت، ۲۰۰ عدد جزوه اطلاع رسانی و پوستر شستشوی دست و راه های پیشگیری از بیماری در سطح شهرستان، چاپ و نصب بیش از ۵۶۰ عدد پلاکارد و استند آموزشی در اماکن عمومی و معابر اشاره کرد.

کلانتری نظارت برعملیات ضد عفونی و گندزدایی ادارات، اماکن عمومی، مراکز درمانی و مراکز عمومی، بازرسی و نظارت بر جایگاه های سوخت در راستای اجرای دستورالعمل نحوه ارائه خدمات در زمان شیوع بیماری، ضد عفونی منازل بیماری قطعی ویروس کرونا، معرفی مراکز واحد های عرضه قلیان به دادگاه و جمع آوری آنها، بازرسی از داروخانه ها ونظارت بر عرضه الکل به مردم و نمونه برداری از الکل های در حال عرضه، معرفی متخلفان بهداشتی تهدید کننده سلامت و معرفی به مراجع قضایی، ارسال مواد آموزشی برای کمپ های ترک اعتیاد، آموزش  بهداشت فردی برای جمعیت عشایری در مناطق صعب العبور را از دیگر اقدامات کنترلی و پیشگیرانه عنوان کرد.

وی گفت: انجام بازدید های مشترک با  سایر ادارات  و دستگاه های اجرایی ذیربط از جمله فرمانداری، صنعت معدن تجارت، دامپزشکی، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، تدوین برنامه کشیک و نظارت از سوی واحد بهداشت محیط وحرفه ای بر واحد های صنفی فعال در این ایام، نظارت بر نحوه دفن بهداشتی اجساد فوت شده بر اثر بیماری کرونا از زمان تحویل از سردخانه تا خاکسپاری، پیگیری و ارسال نمونه های ماسک تولید شده در واحد های تولیدی برای بررسی وضعیت فعالیت این واحد ها و پلمپ ۲ واحد کافی شاپ و آرایشگاه مردانه با همکاری پلیس اطلاعات و امنیت عمومی نیز از اقدامات کنترلی و پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا در شهرستان گتوند هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گتوند در پایان برلزوم جدی گرفتن خطر ویروس کرونا، خودداری از تجمات و تردد های غیر ضروری در معابر، خیابان ها و اماکن عمومی، خودداری از سفر، برگزارنکردن جشن ها و آیین‌های جمعی  تا ریشه کن شدن ویروس و رعایت توصیه های بهداشتی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، تاکنون نتیجه آزمایش سه بیمار در گتوند به ویروس کرونا مثبت اعلام شده، که ۲ نفر از این افراد در بیمارستان بزرگ دزفول فوت کرده‌اند.

فرماندار گتوند ۲۴ اسفند ماه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:با توجه به شیوع ویروس کرونا، شرایط برای پذیرش مسافران در نوروز ۹۹ در شهرستان گتوند فراهم نشده است.

عبدالرضا احسانی نیا از همه هموطنان عذرخواهی کرد و از مردم دیگر مناطق کشور خواست از سفر نوروزی به شهرستان گتوند خودداری و سفر خود را به زمان دیگری موکول کنند.

به گزارش ایرنا عملیات ضد عفونی و گندزدایی شهرها و روستاهای شهرستان گتوند از ابتدای شیوع ویروس کرونا به همت نیروهای مردمی و گروه های جهادی، سپاه و بسیج، شبکه بهداشت و درمان، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، شوراهای اسلامی شهر و روستا و دیگر دستگاه‌های اجرایی در حال اجرا است.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز جمع کل مبتلایان به کرونا در استان خوزستان ۳۸۱ نفر است و در ۲۴ ساعت گذشته ۶ نفر از مبتلایان جان خود را از دست دادند و تعداد قربانیان در استان به ۵۱ نفر رسید.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بارها به عموم شهروندان توصیه کرده برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، در خانه بمانند وسفرهای درون و برون شهری را بسیارمحدود کنند و در ایام تعطیلات نوروزی به پویش”در خانه بمانیم” بپیوندند.

گزارش: باقر ابراهیمی