گردشگری و توریسم

به صدای تو گوش می‌دهیم

با گسترش بحران شیوع بیماری کرونا در کشور، مشکلاتی نظیر ایجاد استرس‌ در شهروندان به دلیل ترس از بیماری و همچنین فشار روحی بر بازماندگان درگذشتگان بیماری کرونا، اکنون روانشناسان و مشاوران در سراسر ایران با پیوستن به پویش‌های مختلف، در حال ارائه خدمات خود به صورت غیرحضوری و تلفنی یا با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به شهروندان هستند.

«انجمن روانشناسی ایران» ضمن راه‌اندازی سامانه تلفنی «۴۰۳۰» برای مشاوره روانشناختی رایگان جهت مقابله با پیامدهای روانی بیماری کرونا، به صورت گسترده‌ای به اطلاع رسانی در شبکه‌های اجتماعی اقدام کرده است و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی یکدیگر را به استفاده از این سامانه تلفنی برای حل استرس‌های ناشی از بیماری کرونا فرا می‌خوانند. این پویش گسترده با استقبال شهروندان نیز مواجه شده است و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از نتایج مثبت مشاوره‌های تلفنی خود سخن به میان آورده‌اند.  

در عین حال مراکز روانشناسی کوچک و بزرگ در بسیاری از شهرهای کشور خدمات خود را به صورت غیرحضوری و تلفنی ارائه می‌دهند و از طریق فراخوان‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که این مراکز، به صورت ویژه اغلب برنامه‌هایی را برای حمایت از خانواده‌های درگذشتگان بیماری کرونا ارائه می‌دهند. سامانه‌های مختلفی نیز برای ارائه اینگونه مشاوره‌ها در کشور راه‌اندازی شده است.

همچنین برخی شرکت‌های نرم‌افزاری با ساخت و ارائه اپلیکیشن‌های مشاوره تلاش کرده‌اند به شهروندان کمک کنند تا به صورت مستقیم و غیرحضوری به گفتگو با متخصصان روانشناسی و مشاوران بپزدازند. در حالی که برخی اپلیکیشن‌های تلفن همراه برای ارائه خدمات پزشکی یا مشاوره‌ای برای شهروندان ارائه شده‌اند، بعضی از اپراتورهای تلفن همراه نیز دیتای مورد استفاده در این اپلیکیشن‌ها را رایگان اعلام کرده‌اند.

علاوه بر آن مراکز درمانی، انجمن‌های روانشناسی، نهادهای خیریه و شبکه‌های بهداشت و درمان در شهرهایی همچون کاشان، پاکدشت، دره‌شهر، سقز، سبزوار، زنجان، تبریز، علی‌آباد کتول، بهشهر، پاوه، اردبیل، الشتر، مشهد، بادرود، ازنا، فولادشهر نیز در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که حاضرند از طریق تلفن خدمات مشاوره غیرحضوری خود را ارائه نمایند. برخی از این مراکز حتی در مواردی اقدام به حضور میدانی در مراکز پر رفت و آمد شهری کرده و تلاش داشته‌اند تا خطرات حضور در این مراکز را به شهروندان گوشزد نمایند. در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از آمبولانس‌های موسسات خیریه در شهرهایی همچون سقر دیده می‌شوند که به صورت داوطلبانه در حال گشتزنی در سطح خیابان‌ها هستند تا در صورت نیاز مشاوره‌های روانشناختی را به شهروندان ارائه دهند.

در عین حال بسیاری از مبتلایان به کرونا که پس از طی دوره درمان در مراکز درمانی یا در قرنطینه خانگی بهبود یافته‌اند، تجارب خود از این بیماری و راه‌های مقابله با آن و همچنین روش‌های جلوگیری از سرایت این بیماری به دیگر اعضای خانواده‌ را در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام با دیگر شهروندان به اشتراک گذاشته‌اند و تلاش داشته‌اند تا نشان دهند که چگونه به این بیماری مبتلا شده و چگونه توانسته‌اند روزهای سخت بیماری را از سر بگذرانند.