گردشگری و توریسم

سهم سمن‌ها از نقش‌ونگار همدلی 

اعضای این سمن‌ها به دلیل احاطه‌ای که بر جوامع بومی و محلی دارند، همواره نقش مهمی در خلق حماسه‌های مردمی ایفا می‌کنند و گاهی نیز صدای رسای آنان در هیاهوی بحران‌هایی چون زلزله و کرونا گم می‌شود اما از نقش تاثیرگذار آنها در مدیریت بحران نیز به سادگی نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.
جمعی از این مردمان نوع‌دوست چندی پیش در زلزله خوی به میدان آمدند و اکنون نیز در گوشه و کنار استان پهناور و مرزی آذربایجان‌غربی سهم خود را در مدیریت کرونا ایفا می‌کنند؛ اگرچه فضا برای فعالیت‌های بیشتر این سازمان‌ها همچنان باز است و مسوولان نیز از آن استقبال می‌کنند. 
استاندار آذربایجان‌غربی از جمله مسوولانی است که به نقش‌ونگار همدلی این سازمان‌ها با مردم توجه دارد و می‌گوید «همراهی و همدلی این روزها که برگرفته از حس مسوولیت‌پذیری و فرهنگ والای از خودگذشتگی می‌باشد، در مسیر مبارزه با کرونا در جای‌جای استان مشهود است».
«محمدمهدی شهریاری» به تلاش شبانه‌روزی واحدهای تولیدکننده مواد ضدعفونی، گروه‌های جهادی و سازمان‌های مردم نهاد، شهرداری‌ها و انجمن داروسازان اشاره می‌کند و این تلاش‌ها را حماسه‌هایی ارزشمند می‌خواند که در تاریخ این سرزمین به یادگار خواهد ماند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری اذربایجان‌غربی نیز به نقش‌آفرینی سمن‌ها در زلزله قطور اشاره  دارد و می‌گوید: از ساعت‌های اولیه وقوع زلزله که دستگاه‌های دولتی و مسوولان وارد عملیات امدادرسانی و ایفای وظیفه شدند، توجه به تسهیل فعالیت سمن‌ها مورد توجه قرار گرفت.
به گفته سیدهادی طباطبایی سازمان‌های مردم‌نهاد در زمینه راه‌اندازی پویش‌های مردمی وارد عرصه شدند و با جمع‌آوری کمک‌های مردمی، گام‌های موثری با هماهنگی با هلال‌احمر برداشتند؛ گام‌هایی که همچنان برای رفع نیازهای زلزله‌زدگان برداشته می‌شود. 
وی به غفلت در زمینه فعال‌سازی مجموعه سازمان‌های مردم نهاد بحران اذعان می‌کند و می‌گوید که «سازمان‌هایی که می‌خواهند در این زمینه فعال باشند باید دوره‌های لازم را طی کنند».
به گفته وی برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم در زمینه برگزاری دوره برای این سمن‌ها انجام شده بود که شرایط ایجاد شده در کشور در زمینه شیوع بیماری کرونا و زلزله قطور برگزاری دوره‌ها را به تعویق انداخت.
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌غربی نیز با قدردانی از نقش‌ونگار سمن‌ها در لوح دل زلزله‌زدگان قطور تاکید می‌کند که سمن‌ها در کنار گروه‌های جهادی در امدادرسانی به زلزله‌زدگان قطور ایفای نقش کردند و مشارکت در پخت‌وپز، توزیع روزانه پنج تا ۱۰ هزار پرس غذای گرم و توزیع اقلام تنها بخشی از کارهای ارزشمند این گروه‌ها و تشکل‌های مردمی بوده است.
امبرعباس جعفری با بیان اینکه هم‌اکنون ۸۰ درصد از روستاهای قطور خالی سکنه است، بیان کرد: در این شرایط نیازی به حضور سمن‌ها نیست زیرا بنیاد مسکن در حال آواربرداری است تا بعد از این مرحله ساخت‌وساز واحدها آغاز شود و اعضای آنها می‌توانند در زمینه مدیریت بیماری کرونا وارد عرصه شوند. 
«مرصاد اقاسی» از اعضای سمن‌های فعال در مناطق زلزله‌زده خوی نیز می‌گوید: از اولین ساعت‌های وقوع زلزله در شهر قطور مستقر شدیم و به مستندسازی و انتشار تصاویری از خسارت زلزله برای سایر هموطنان اقدام کردیم تا کمک‌های مردمی و مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد جلب شود.
وی افزود: گروه امدادرسانی ما با دریافت یک نقشه از فرمانداری خوی توانست با کمک مردم محلی نسبت به انعکاس ابعاد زلزله و جمع‌آوری کمک‌های مردمی فعالیت کند؛ مردم محلی نیز رفتار خوبی با ما داشتند. 
این فعال اجتماعی می‌گوید که اقلام توزیعی آنان در بیشتر موارد جیره خشک و لوازم بهداشتی بوده است و همچنان این امدادرسانی ادامه دارد.
وی اقرار می‌کند که برای کمک‌رسانی به مردم در شرایط بحران آموزشی دریافت نکرده ولی با راه‌اندازی یک پویش در فضای مجازی توانسته است مشکلات و آسیب‌ها را انعکاس دهد و اقلام بهداشتی و جیره غذایی خشک برای اهالی سه روستای منطقه را جمع‌آوری و توزیع کند. 
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری آذربایجان‌غربی می‌گوید: اگر تا روزهای اخیر سمن‌های استان تنها به امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده متمرکز بودند، امروز مهمترین وظیفه سازمان‌های مردم‌نهاد علاوه بر امدادرسانی به زلزله‌زدگان، فرهنگ‌سازی برای پویش‌های اجتماعی همپون «سهم من از کرونا» یا «در خانه بمانیم» است.
به گفته سیدهادی طباطبایی سمن‌ها نقش موثری در فرهنگ‌سازی دارد و یکی از بهترین شیوه‌های فرهنگ‌سازی برای همگانی کردن پویش‌های اجتماعی است؛ علاوه بر آن، اعضای این سازمان‌ها باید ایده‌ها و طرح‌های خود را برای مبارزه هرچه بهتر با بیماری کرونا ارائه دهند تا به یک نتیجه مطلوب‌تر در این خصوص دست یابیم.
به گزارش ایرنا در حال حاضر ۶۰۰ سازمان مردم‌نهاد در آذربایجان‌غربی ثبت شده که ٨٠ مورد از این تعداد مجوز خود را از اداره‌کل ورزش و جوانان استان دریافت کرده‌اند.