گردشگری و توریسم

رد پای مسافران انبوه ورودی به مازندران در بازار ماهی‌فروشی فریدونکنار

برخی از شهروندان بومی مازندران که طی یک هفته اخیر با باز شدن مبادی ورودی استان بر روی مسافران گله مند شده بودند ، اکنون با مشاهده صحنه انباشته شده از جمعیت در بازار ماهی فروشان بر این باورند که پیش بینی و دوراندیشی آنها در مخالفت با باز شدن جاده ها بر روی مسافران بجا و کارشناسی بوده ولی مسئولان در سطح ملی و استانی آن را جدی نگرفتند.

ورودی جاده های مازندران از اواخر هفته گذشته با مصوبه قرارگاه پدافند زیستی استان بر روی مسافران غیربومی بسته شده بود ولی این ممنوعیت تنها کمتر از ۴۸ ساعت دوام داشت و بر اساس تصمیم گیری ملی شکسته شد، اقدامی که همان زمان سبب انتقاد بخشی از شهروندان مازندرانی شده بود.

شهروندان مازندرانی می گویند که قرار بود غیربومیانی که وارد استان می شوند در ویلاها و خانه هایشان بمانند تا زنجیره ویروس کرونا قطع شود ولی اکنون با وجود اقدامات محدود کننده بیشتر از سوی قرارگاه پدافند زیستی استان ، گویی این محدودیت ها شامل حال آنان نمی شود و تنها بومیان استان باید رعایت کنند.

در نخستین روزهای شیوع کرونا در مازندران که اولین بار اول اسفند در بابل رونمایی شد ، بخش قابل توجهی از بازارهای مازندران وارد قرنطینه شد و به حالت تعطیل درآمد. از طرف دیگر تمامی صنعت گردشگری استان نیز برای جلوگیری از افزایش ابتلا به این ویروس ناشی از ورود مسافران تعطیل اعلام شد، اما همان طور که تعطیلی اقامتگاههای گردشگری مازندران نتوانسته مانع از مسافرت به مازندران شود، تعطیلی بازارها نیز با شکست رو به رو شد ، زیرا با وجود اینکه مردم مازندران قرنطینه خانگی را در پیش گرفتند، بازارهای مازندران به امید قطع به یقین مراجعه مسافران همچنان باز می مانند و برخی از این بازارها هم مانند بازار ماهی فروشان رونق دارند.

یکی از بازارهای سنتی مازندران که مملو از مسافران به خصوص پایتخت نشینان شده بازار ماهی فروشان فریدونکنار است که در سایه گسترش روز افزون ویروس کرونا به محلی برای تجمع تبدیل شده است. 

بازدیدهای میدانی خبرنگار ایرنا از بازار ماهی فروشان فریدونکنار نشان می دهد که طی چند روز گذشته به دلیل افزایش حضور مسافران با اجتماعات چند ده نفری همراه بود و مشتریانی که فرصت را غنیمت شمرده تا در این شرایط بحرانی  و ارزانی قیمت ماهی بیشتریان بهره را ببرند، غفلتی که ممکن است به قیمت جان مردم فریدونکنار و حتی خود مسافران تبدیل شود. 

لازم نیست برای شناسایی مشتریان این روزهای بازار ماهی فریدونکنار کارت شناسایی آنها را مورد بازدید قرار دهید زیرا به راحتی از شماره پلاک خودروها می توان از غیر بومی بودن آنان مطمئن شد، ضمن این که نحوه پرس و جوی برای تشخیص نوع ماهی و قیمت گرفتن انواع ماهی بویژه پرسش از فروشندگان در باره قیمت یک یا دو هفته پیش نشان می دهد که اغلب این افراد غیربومیانی هستند که این بازار را رونق داده اند.. 

فعالیت بازار ماهی فروشان فریدونکنار و بازارهای مشابه دیگر منجر به ترس عمومی در این مناطق شده و صدای اهالی آن را در فضای واقعی و مجازی در آورده است و تعطیلی آن در حال تبدیل به خواست عمومی است.

در گفت و گوی خبرنگار ایرنا با برخی از اهالی فریدونکنار مردم این شهر خواستار ورود جدی فرمانداری به عنوان رئیس ستاد شهرستانی مقابله با کرونا به مشکل بازار ماهی فروشان این شهر شدند. برخی نیز انتقاد کردند که با وجود اینکه این بازار در چند قدمی فرمانداری این شهرستان واقع شده است چرا تصمیمی برای بسته شدن این بازار و یا جلوگیری از ورود غیر بومی در این شهرستان گرفته نمی شود.

یوسفی یکی از شهروندان فریدونکناری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه فعالیت بازار ماهی همچنان بدون هیچ محدودیتی ادامه دارد و این مساله سبب ورود غیر بومیان و تجمع در این شهرستان شده است .

این شهروند فریدونکناری  افزود: در برهه حساس کنونی سلامت مردم  از رونق بازار مهم تر است و باید هرچه زودتر جلوی فعالیت بازار ماهی گرفته شود.

باز هم همه چیز از فریدونکنار خارج است 

با وجود اینکه در روزهای نخستین ورود ویروس کرونا به دستور استاندار مازندران رئیس ستاد شهرستانی مقابله با ویروس کرونا فرمانداران اعلام شدند تا بتوانند در سریع ترین زمان اقدامات لازم را اجرایی کنند، اما باز هم مانند همیشه گویا فرمانداری این شهرستان از هر اختیاری بی بهره است. 

فرماندار فریدونکنار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصمیم در زمینه تعطیلی بازار ماهی فروشان را در اختیار مقامات استانی دانست و گفت که این تصمیم باید در ستاد استانی با سنجیدن همه تبعاتش گرفته شود.

مهدی نصیری با بیان اینکه در همه شهرهای ساحلی مازندران بازار ماهی وجود دارد ، افزود: تعطیلی بازار ماهی از اختیار فرمانداری خارج است و علاوه بر مقام های استانی ، اداره کل شیلات نیز می‌تواند نسبت به تعطیلی بازار ماهی اقدام کنند. 

وی اظهار داشت: برای تعطیلی بازار ماهی باید ابتدا تور ماهیگیران پره جمع آوری شود زیرا آنها هستند که اصلی ترین دلیل فعالیت بازار ماهی فروشان هستند. 

اتمام حجت مسئولیت مدیران شهرستانی 

اظهارات فرماندار فریدونکنار در حالی است که استاندار مازندران روز سه شنبه در نشست پدافند زیستی استان با موضوع مقابله با ویروس کرونا اعلام کرد که تصمیم‌گیری نهایی در خصوص پره‌داران و صیادان بر عهده ستاد شهرستانی و نظر اداره کل شیلات مازندران می‌باشد.

این سخن استاندار مازندران به نوعی اتمام حجت را برای مسولین شهرستانی از جمله مسئولان فریدونکنارتمام کرده است.