اخبار گردشگری

سابقه سفر چیست و چه تاثیری در دریافت ویزای کانادا دارد؟

هر چه جلوتر می‌رویم اخذ ویزای کشورهای بزرگ و توسعه یافته جهان سخت‌تر از گذشته می‌شود. یکی از کشورهایی که ایرانیان زیادی برای اخذ ویزای آن اقدام می‌کنند کانادا است.

مشکلات سیاسی و دیپلماتیک بین ایران و کانادا باعث شده تا مشکلاتی در راه اخذ ویزای کانادا برای شهروندان ایرانی ایجاد شود. در چند سال اخیر آمار ریجکت ویزای کانادا برای شهروندان ایرانی در حال افزایش بوده است. در چنین شرایطی آگاهی از نکات مهم اخذ ویزای کانادا می‌تواند شانس شما را برای گرفتن ویزا بیشتر کند. یکی از مهم‌ترین نکات در این زمینه به سابقه سفر شخص متقاضی مربوط می‌شود.

سابقه سفر چیست؟

سابقه سفر یک شخص به معنی سفرهای خارجی او در گذشته بوده و هر چه تعداد و تنوع این سفرها بیشتر باشد سابقه سفر شخص بهتر خواهد شد. زمانی که به یک کشور خارجی سفر می‌کنید برچسب ویزای آن کشور در پاسپورت شما درج خواهد شد که همین برچسب‌ها نشان‌دهنده تاریخچه سفرهای قبلی شما خواهد بود. همچنین سابقه سفر به کشورهایی مانند ترکیه و ارمنستان که ایرانی‌ها برای سفر به آن نیازی به ویزا ندارند از طریق خوردن مهر ورود و خروج در پاسپورت ثبت خواهد شد. بنابراین زمانی که اعتبار پاسپورت شما به پایان می‌رسد هنوز هم لازم است که از پاسپورت خود به خوبی نگهداری کنید زیرا پاسپورت‌های قبلی شما بخشی از سابقه سفرتان را تشکیل می‌دهند.

اهمیت سابقه سفر در اخذ ویزای کشورهای مختلف

زمانی که می‌خواهید به کشورهای دیگر سفر کنید معمولا آن‎‌ها می‌خواهند بدانند که در گذشته چه تعداد سفر خارجی داشته و به کدام کشورها سفر کرده‌اید. بالا بودن تعداد سفرهای خارجی و اعتبار ویزای کشورهایی که به آن‌ها سفر کرده‌اید تاثیر زیادی در قبول یا رد درخواست ویزای شما خواهد داشت. البته این موضوع بیشتر در رابطه با کشورهای مطرح و پیشرفته جهان از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا و کشورهای حوزه شینگن حائز اهمیت است.

بررسی سابقه سفر در صدور ویزا از زمانی اهمیت پیدا کرد که تعداد زیادی از شهروندان کشورهای مختلف با استفاده از ویزای توریستی به کشورهای اروپایی و امریکایی رفته و دیگر به کشورشان برنگشتند. در نتیجه شرایط مهاجرتی بحرانی به وجود آمد و مسئولان این کشورها تصمیم گرفتند تا ضوابط و قوانین سفت و سخت‌تری در رابطه با صدور ویزا وضع کنند. یکی از این موارد به بررسی سابقه سفر افراد متقاضی ویزا مربوط می‌شود.

افزایش شانس دریافت ویزای کانادا با سابقه سفر مناسب

کانادا به عنوان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا دارای سیستم پیشرفته و قوانین مشخص در ارتباط با صدور ویزا است. افسران مهاجرت کانادا سابقه سفر شخص متقاضی را به طور کامل بررسی می‌کنند. داشتن یک سابقه سفر مناسب این اطمینان را به افسر پرونده می‌دهد که شما یک مسافر واقعی هستید و هدفتان از اخذ ویزای کانادا تنها بازدید از این کشور بوده و قصد دیگری ندارید. اما در صورتی که سابقه سفر خوبی نداشته باشید این ذهنیت برای افسر پرونده ایجاد خواهد شد که شما قصد بازگشت به کشور خود را پس از پایان یافتن اعتبار ویزا ندارید و در نتیجه اقدام به ریجکت ویزای درخواستی خواهد کرد.

چنانچه قصد اخذ ویزای توریستی کانادا را داشته باشید و هدف خود از این سفر را بازدید از جاذبه‌های گردشگری کانادا مانند آبشار نیاگارا عنوان کرده‌اید. افسر پرونده به بررسی سابقه سفر شما پرداخته و متوجه خواهد شد که شما حتی از جاذبه‌های گردشگری کشورهای دیگر حتی کشورهای اطراف مانند ترکیه نیز بازدید نکرده‌اید. در این شرایط افسر پرونده به هدف شما از سفر به کانادا مشکوک شده و احتمال رد درخواست شما بسیار بالا خواهد بود. بنابراین بهتر است قبل از اقدام برای ویزای کانادا ابتدا یک سابقه سفر مناسب را برای خود ایجاد کنید.

چطور یک سابقه سفر مناسب ایجاد کنیم؟

تنها راه ایجاد سابقه سفر مناسب، سفر به کشورهای خارجی است. البته دقت داشته باشید که سفر به کشورهای توریستی محبوب ایرانی‌ها مانند ترکیه، امارات، تایلند، گرجستان و مانند این‌ها هر چند در ایجاد سابقه سفر بی‌تاثیر نیست اما به عنوان یک سابقه سفر درخشان نیز محسوب نمی‌شود. بهترین نوع سابقه سفر از طریق مسافرت به کشورهایی ایجاد می‌شود که قوانین مدون و تا حدودی سخت‌گیرانه در زمینه صدور ویزا دارند. از جمله این کشورها می‌توان به ژاپن، استرالیا و کشورهای حوزه شینگن اشاره داشت.

کشورهای مذکور به همین راحتی ویزای خود را برای شهروندان کشورهای دیگر صادر نمی‌کنند. در نتیجه اگر موفق به اخذ ویزای این کشورها شوید این مورد به عنوان یک برگ برنده در پرونده شما محسوب خواهد شد. بنابراین اخذ ویزای توریستی ژاپن، ویزای توریستی شینگن و ویزای توریستی استرالیا بهترین گزینه‌های ممکن برای ایجاد سابقه سفر مناسب هستند. البته گرفتن ویزای توریستی کشورهایی مانند روسیه، چین و هنگ‌کنگ نیز می‌تواند به عنوان یک سابقه سفر خوب محسوب شود.

دقت داشته باشید که چندین سفر مختلف به یک کشور خاص نمی‌تواند گزینه خوبی باشد و بهتر است که به چند کشور مختلف سفر کنید. به طور کلی سفر به 5 یا 6 کشور مختلف می‌تواند سابقه سفر خوبی را برای شما ایجاد کند. البته گرفتن تنها یک ویزای ژاپن یا شینگن ارزش به مراتب بالاتری از چندین و چند سفر به کشورهای نه چندان مطرح خواهد داشت. همچنین دقت کنید که بین سفرهای خود حداقل یک الی دو ماه فاصله قرار دهید تا نشان دهد که هدف شما واقعا توریستی بوده و تنها برای ایجاد سابقه سفر اقدام به اخذ ویزا نکرده‌اید.

به طور کلی بهتر است به جای ارائه یک درخواست ضعیف برای اخذ ویزای کانادا که به احتمال زیاد منجر به ریجکت خواهد شد ابتدا یک سابقه سفر مناسب را برای خود ایجاد کرده و سپس با پرونده قوی‌تر، درخواست خود را برای اخذ ویزای کانادا ارائه کنید.