گردشگری و توریسم

"فرهنگ اعلام شهدای اصفهان" مروری بر زندگی شهدای دیار نصف جهان

فرهنگ اعلام شهدای اصفهان شامل ۲۲ هزار و ۵۲۹ مدخل و زندگینامه کوتاه شهیدان استان اصفهان در فاصله سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۹۲ است.

در این فرهنگ اعلام شهدا،  نام و نام خانوادگی، نام مستعار، جنسیت، ملیت، دین، مذهب، نام پدر، نام مادر، تاریخ تولد، محل تولد، وضعیت تاهل، سال ازدواج، تعداد فرزندان، میزان تحصیلات، شغل، یگان اعزامی، مسئولیت در جبهه، کیفیت شهادت، نحوه شهادت، تاریخ شهادت، محل دفن و دیگر شهیدان خانواده، درج شده است.

سوابق و مبارزات سیاسی و اجتماعی، همرزمان و یاران دوران مبارزه، مدت حضور در جنگ، عملیات منجر به شهادت، آثار و تألیفات علمی و ادبی، عضویت در احزاب و گروه های سیاسی، اجتماعی شهیدان از سال ۱۳۴۲ تا پایان جنگ تحمیلی نوشته شده است.

در این کتاب زندگینامه هر شهید به صورت کارشناسی شده و با توجه به تنوع گروه های مختلف جمعیتی نوشته شده است.

از اهداف این کتاب گردآوری و ثبت اطلاعات مستند از شهیدان در قالب زندگینامه‌ کوتاه و مفید با شیوه نگارش ساده، به دور از توصیف و ارزش‌گذاری و تهیه مجموعه‌ای مستند است که بتواند نیاز پژوهشی و اطلاع رسانی را فراهم کند.

فرهنگ اعلام شهدای استان اصفهان در شش فصل شامل راهنمای استفاده از فرهنگ اعلام، تعریف واژگان و مفاهیم، اسامی همکاران، موقعیت جغرافیایی استان، عناوین مداخل و شرح مداخل نوشته شده است.

مجموعه سه جلدی “فرهنگ اعلام شهدا استان اصفهان” با شمارگان یک‌هزار نسخه توسط نشر شاهد اصفهان به چاپ رسیده است.

استان اصفهان دست‌کم ۲۳ هزار و ۵۷۷ شهید تقدیم کشور کرد.

۱۹۵ شهید مدافع حرم و امنیت در استان وجود دارد.

در دفاع مقدس، ۹۴ شهید، ۳۴۶ جانباز و ۱۰ آزاده مسیحی، ۱۱ شهید، ۴۰۷ جانباز و ۲ آزاده کلیمی، ۴۲ شهید، ۲۴۴ جانباز و یک آزاده زرتشتی و ۷۴ شهید مفقود الاثر، ۳۵ آزاده و ۱۰۵ جانباز ارمنی در کشور داشتیم.

همچنین  ۱۱ شهید اقلیت دینی در اصفهان وجود دارد که از این تعداد پنج نفر ارمنی هستند.