گردشگری و توریسم

مقایسه کشت ردیفی لوبیا با روش مرسوم در مزارع استان مرکزی انجام شد

ابوالفضل هدایتی پور روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تولید لوبیا در بسیاری از کشور‏های تولید کننده از جمله کشورهای آمریکای لاتین، روش کشت این محصول به صورت ردیفی و یا کشت روی ‏پشته بوده و روش کشت غالب در ایران به صورت مسطح و یا خطی ‌کاری انجام می شود.

وی ادامه داد: مصرف بذر در روش مسطح یا خطی‌کاری بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم در هکتار است.

پژوهشگر و عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: باتوجه به این که مبارزه با علف های هرز، در این کشت به صورت نمه کاری(هیرم کاری) انجام می شود تردد تراکتور و ادوات در خاک مرطوب، فشردگی خاک را به همراه دارد.

هدایتی پور گفت: فشردگی خاک علاوه بر این که ساختمان خاک را تخریب می کند، افزایش هزینه آماده سازی زمین را نیز به دنبال دارد.

وی ادامه داد: نتایج تحقیقات اولیه در ایستگاه های اراک و خمین نشان دهده آن است که در روش کشت ردیفی و کشت روی پشته، ضمن افزایش عملکرد دانه،میزان بذر مصرفی نیز کاهش می یابد.

پژوهشگر و عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی روش اصولی و علمی کشت لوبیا، را استفاده از ردیف‏‌کار‏‏های مکانیکی و یا پنوماتیکی عنوان کرد و افزود: با توجه به بالا بودن قیمت ردیف‏‌کار و استفاده بیشتر کشاورزان از خطی‏‌کار‏های مسطح، ضروری است با تغییرات جزئی بر روی بذر کارهای موجود، روش کشت را به صورت پشت‌ه‏ای(کشت روی پشته) انجام داد.

هدایتی پور گفت: اگرچه در این روش فاصله طولی بین بذر‏ها ثابت نی‏ست، ولی امکان وجین مکانیکی لوبیا و عملیات داشت با سهولت امکان‏پذیر است.

وی اظهار داشت: با نصب فاروئر یا شیارکش بر روی دستگاه و تغییر نوع شیار‏باز‏کن از نوع بیلچ‌ه‏ای به کفشکی می توان الگوی کشت ردیفی را ایجاد کرد.

پژوهشگر و عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی افزود: نتایج اجرای این طرح تخقیقاتی نشان داد متوسط عملکرد دانه در روش کشت روی پشته در مقایسه با روش مسطح حدود ۲۰ درصد بیشتر است.

هدایتی پور گفت: میزان بذر مصرفی در روش مرسوم در حدود ۱۹۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم بوده و در روش کشت روی پشته(۲ ردیف روی پشته) بین ۸۰ تا ۹۰ کیلو گرم در هکتار است.

وی ادامه داد: کشت روی پشته به عبارتی دیگر ۵۰ درصد صرفه جویی در مصرف بذر را به همراه داشته و با توجه به قیمت‌های سال جاری حدود ۱۵ میلیون ریال صرفه جویی در هزینه‌ها را به همراه دارد.

پژوهشگر و عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج آزمایشات اولیه و نتایج این طرح کشت روی پشته با آرایش ۲ ردیف روی پشته، به دلیل مصرف کمتر بذر و سهولت در عملیات داشت، توصیه می شود.

مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال ۶۲ و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال ۷۲ به بهره برداری رسیده است که با ادغام وارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال ۷۹ با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال ۹۴ با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان‌ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت کند.

این مرکز دارای بخش‌های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی فراهم کرده است.
۲ ایستگاه از این ایستگاه‌ها به صورت ملی (پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) و پنج ایستگاه دیگر (ایستگاه منابع طبیعی مهندس یونسی خسبیجان، گیاهان دارویی علی آباد، علوم دامی فدک، آبخوان داری خشکرود و ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک) بصورت استانی فعالیت می‌کنند.