گردشگری و توریسم

گلایه رییس سازمان نظام پزشکی خراسان شمالی از بازار بیمار اقلام بهداشتی

دکتر محمدحسین انصاری مود، یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون در حالی یراق فروشی ها، ماسک های طبی را با قیمتی بالاتر عرضه می کنند، که داروخانه ها این اقلام بهداشتی را ندارند و پزشکان و پرستاران در بیمارستان ها به اندازه استاندارد، به این اجناس دسترسی نمی یابند.

وی افزود: کمبود ماسک و دستکش برای تیم درمانی بیمارستان ها، در سطح کشور وجود دارد و این مشکل دامنگیر پزشکان و پرستاران است.

انصاری مود گفت: البته برای پرستاران و پزشکان ماسک و دستکش تامین می شود اما به اندازه استاندارد نیست و به ناچار بعضا پرستاران در طول یک نوبت کاری، ماسک صورت خود را تعویض نمی کنند.

وی تصریح کرد: ماسک معمولی، تنها چهار ساعت کارآیی دارد و پس از آن مرطوب شده و ضریب بهداشتی اش پایین می آید، اما پرستاران هشت تا ۹ ساعت، در یک نوبت کاری، با یک ماسک بر روی صورت، کار می کنند.

رییس سازمان نظام پزشکی خراسان شمالی افزود: حتی شنیده شده که گاه کادر درمانی بیمارستان یک ماسک را در ۲ روز استفاده می کنند.

دکتر انصاری مود گفت: بازار توزیع اقلام دارویی و بهداشتی بیمار است، کنترل و نظارت به درستی انجام نمی شود، البته این ضعف نظارت نه در استان، بلکه در سطح بالاتر و در استان های بزرگ باید باشد.

رییس سازمان نظام پزشکی خراسان شمالی افزود: توزیع نامناسب اقلام بهداشتی سبب نایاب شدن آن در داروخانه ها شده است.

وی با انتقاد از احتکار و نگاه های سودجویانه از شرایط کرونا گفت: در شرایط کنونی، شاهد فرصت طلبی ها و احتکار اقلام بهداشتی هستیم، این فرصت طلبی ها سبب شده تا ماسک ها در سوپری ها و یا یراق فروشی ها فروخته شود.

وی اظهار داشت: سازمان نظام پزشکی استان، برای یافتن ژل ضدعفونی کننده و دستکش، از ۱۵ روز گذشته، فردی را مامور کرده تا این اقلام را از مشهد و یا تهران تامین کند، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان نیز پیگیر است تا این اقلام را از خارج استان تامین کند.

رییس سازمان نظام پزشکی خراسان شمالی گفت: با تامین ژل و الکل ضدعفونی دست، این اقلام میان بخش خصوصی از جمله مطب ها توزیع می شود.  

در چند هفته گذشته و با شیوع کرونا، اقلامی مانند ماسک، دستکش، الکل و مواد ضدعفونی کننده در خراسان شمالی نایاب شده و بعضا به صورت بسیار محدود و با قیمت هایی چند برابری در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.  

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اکنون بیمارستان های این استان نیز برای تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز کادر درمانی نظیر ماسک و دستکش با مشکل و تنگنا مواجهند.

براساس آخرین اعلام این دانشگاه، تاکنون ابتلای ۲۳ نفر در این استان به ویروس کرونا قطعی شده و یک نفر نیز درگذشته است.