گردشگری و توریسم

۲۸۹ بیمار مشکوک به بیماری کرونا در استان زنجان بستری هستند

 دکتر محمدرضا صائینی شامگاه جمعه در نشست با خبرنگاران استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، شمار فوتی های بیماران کرونایی این استان را تا کنون چهار مورد اعلام کرد و افزود: از این تعداد سه فوتی مربوط به استان زنجان و یک نفر اهل قم بوده است.

وی اضافه کرد: تاکنون موارد فوتی در استان روند کاهش داشته و بر این اساس و برای تدفین نیز دستورالعمل‌های خاصی رعایت می‌شود، تا اطرافیان دچار مشکل نشوند.

صائینی افزود: افرادی که گرفتار این بیماری شده اند، رده های مختلفی سنی را در بر می گیرد و در این میان ۶۵ درصد مبتلایان استان را مردان و ۳۵ درصد را زنان تشکیل می دهند.

وی اظهار داشت: از مجموع ۵۰ بیمار کرونایی این استان ۳۲ نفر به شهر زنجان و مابقی آنان نیز به سایر شهرستان های استان اختصاص دارد.

این مسؤول ادامه داد: آمارهای تصاعدی ویروس کرونا طی روزهای آینده نگران کننده است چراکه استان زنجان با یک تاخیر وارد فاز بیماری شد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که طی روزهای گذشته رفته رفته آمار مبتلایان از ۲ مورد به هفت مورد و به تدریج به ۱۵ مورد مثبت رسید و روز گذشته نیز این آمار ۳۵ نفر افزایش یافته است.

این مسؤول ادامه داد: با وجود اینکه موارد و نکات بهداشتی متعددی به گروههای مختلف اعلام شد اما متاسفانه حضور مردم در اجتماعات چالشی است که به شدت نگران آن هستیم و اگر مدرسه تعطیل شده به این دلیل بود که شهروندان در خانه بمانند تا از انتقال و شیوع این بیماری جلوگیری شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: هیچ فردی در ارتباط با این  بیماری ایمن نیست و همه افراد جامعه مستعد آمادگی دریافت ویروس و مبتلا شدن به کرونا هستند.

وی اضافه کرد: حتی در مورد این بیماری به دامنه آن هم نرسیدیم و باید به مردم استان هشدار داد که اگر رعایت نکنند این آمار بیشتر خواهد شد و چه بسا و بعد از ۱۵ فروردین سال آینده پیک بیماری  استان خواهد بود.

شهروندان  برای پایش سلامت به سامانه سلامت مراجعه کنند

وی با اشاره به اینکه هم استانی می توانند از روز شنبه برای پایش به سامانه  SALALAMAT.GOV.IR مراجعه کنند، اضافه کرد: افراد پس از ورود به سامانه، پیامکی دریافت می‌کنند که ضمن تشریح شرایط، توصیه‌های پزشکی به آنها ارائه خواهد شد.

این مسؤول ادامه داد: هر فردی در این سامانه مورد سنجش قرار می گیرد، سپس در پرونده سلامت وی ثبت می‌شود و اگر مورد مشکوکی باشد با وی تماس گرفته می شود.

وی اظهار داشت: مراقبان بهداشتی از روز شنبه نیز در مناطق روستایی و اماکنی که دسترسی به اینترنت ندارند در حیطه سنجش افراد فعالیت خواهند کرد.

صائینی با تاکید بر اینکه توصیه اول و مهمترین موارد برای پیشگیری از کرونا ضد عفونی و شستشوی مداوم دست ها با آب و صابون است، افزود:  استفاده از مواد ضد عفونی کننده برای افرادی است که مواد بهداشتی ندارند.

وی اضافه کرد: ماندن مردم در منزل به این دلیل است که از انتشار سریع بیماری جلوگیری شود و در این راستا باید مراقبت‌های لازم انجام گیرد.

صائینی افزود: همه آزمایش های افراد مشکوک به بیماری کرونا در زنجان پیش از این به تهران ارسال می‌شد، اما با تجهیز آزمایشگاه این کار از روز جمعه در استان و به دقت انجام می گیرد.

به گفته این مسؤول، ۸۰ درصد افراد علائم بسیاری جزئی دارند و درصد پایینی به بیمارستان مراجعه می‌کنند و همه تلاش در راستای جلوگیری از ورود این بیماری به استان بوده و این امر مانند فنری است که اگر باز شود فراگیر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به این ویروس مبتلا شده ولی علائم آنها ظاهر نشده احتمال اینکه بیماری را به دیگران منتقل کنند وجود دارد و به همین دلیل مردم باید از حضور در مراکز تجمعی خودداری کنند.