گردشگری و توریسم

ترانزیت جاده‌ای از معادن سنگان خواف متوقف شد

حسین سنجرانی روز جمعه طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس مصوبه ستاد پیشگیری از بیماری کرونا در خواف، ترانزیت جاده ای  از معادن سنگان تا اطلاع ثانوی تعطیل است و جابه‌جایی کالا فقط با استفاده از ظرفیت حمل و نقل ریلی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین برای پیشگیری از شیوع ببماری کرونا در بین شاغلین و بهره برداران شرکت‌های معدنی سنگان، قرار شد بهره برداری و تولید این بخش با حداقل نیرو انجام شود و تردد مهندسان و کارگران تا جایی که امکان دارد محدود شود.

وی گفت: همچنین برابر مصوبه ستاد پیشگیری از کرونا همه طرح‌های ساختمانی در معادن سنگان خواف از ۱۵ اسفند ماه جاری به مدت یک ماه متوقف شد.

دکتر علی افکار رییس شبکه بهداشت و درمان خواف هم به خبرنگار ایرنا گفت: سه بیمار مشکوک به کرونا در این شهرستان بستری شده‌اند که نتیجه آزمایش‌های آنان منفی اعلام شده و از این تعداد یک نفر مرخص و بقیه تحت درمان هستند و هیچ مورد ابتلا به کرونا در خواف گزارش نشده است.

مجتمع معادن سنگان خواف از ظرفیت‌های بسیار برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی برخوردار است و هفت هزار نیروی کار از استان‌های مختلف و کشور چین در شرکت‌های معدنی این منطقه مشغول کار هستند.

تعداد این نیروها با اجرای قراردادهای باطله برداری و استخراج سنگ آهن و طرح های بزرگ با ذخایر ۲.۵ میلیون تنی سناآباد (توسعه ملی) و پنج میلیون تنی فولاد سنگان در آینده نزدیک به ۹ هزار نفر افزایش می‌یابد.

معادن سنگ آهن سنگان خواف در مجموع با ذخیره بیش از یک میلیارد تن، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ آهن جهان است که تامین کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ آهن می‌باشد.

مجموعه کانسارهای سنگ آهن سنگان در وسعتی به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

شهرستان ۱۴۰ هزار نفری خواف  با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در ۲۶۷ کیلومتری مشهد قرار دارد.