گردشگری و توریسم

شایعه‌سازان اخبار جعلی دستگیر شدند

سردار وحید مجید از برخورد با شایعه‌سازان و منتشرکنندگان اخبار جعلی خبر داد و اظهار داشت: هم اکنون پلیس فتا ناجا و ۲۲۰ رده پلیس فتا در استان ها و شهرستان های کشور با تشکیل کارگروهی تخصصی تمامی نشانگاه های فضای مجازی را رصد می کنند و ضمن تحلیل کارشناسی اخبار و تصاویر منتشر شده در خصوص کرونا ویروس در صورت مشاهده موارد اخبار جعلی و یا تصاویر کذب، موارد بلافاصله مورد پیگیری فنی و انتظامی قرار خواهد گرفت.

وی با یادآوری رصد عام و کلی فضای مجازی و تمرکز بر شناسایی ۳۵۶ مورد مصادیق مجرمانه قابل پیگیری افزود: از این تعداد برابر هماهنگی با مرجع قضایی؛ ۱۲۱ مورد دستگیری، احضار و اخذ تعهد  و بالغ بر ۱۹۰ مورد تذکر  و ارشاد تلفنی مبنی بر حذف مطالب منتشر شده برخورد با شایعه سازان و منتشر کنندگان اخبار جعلی و کذب از مهم ترین ماموریت های پلیس فتا در این روزها است.  

به گزارش پایگاه خبری پلیس، رییس پلیس سایبری کشور اظهار داشت: رسیدگی به سایر پرونده های متخلفان نیز در دستور کار قرار دارد و بر اساس رصدها و تحلیل های فنی انجام شده بخش زیادی از اخبار شایعه و تصاویر جعلی و کذب از سوی سایت ها و کانال های شبکه های اجتماعی خارج  از مرزهای آبی و خاکی این کشور از سوی معاندان و مغرضین با هدف ایجاد تشویش اذهان عمومی تولید و منتشر می شود.

این مقام ارشد سایبری خاطرنشان کرد: با هر متخلفی که در صدد ایجاد تشویش اذهان عمومی و یا سوء استفاده اقتصادی از اوضاع فعلی را داشته باشند برابر قانون برخورد قضائی خواهیم کرد و به موازات رصد دقیق اخبار و محتواهای بارگزاری شده در فضای مجازی، وضعیت خرید و فروش اقلام و تجهیزات بهداشتی و دارویی در سایت های فروشگاهی و کانال های شبکه اجتماعی در حال رصد و بررسی است و به محض رویت موارد مجرمانه در این خصوص خارج از ضوابط قانونی با متخلفان برخورد قضائی خواهد شد.

سردار مجید در ادامه از کشف و ضبط انبارهای متعددی از احتکار و فروش غیر قانونی اقلام دارویی و بهداشتی مورد نیاز هموطنان در چندین استان و شهرستان های کشور خبر داد و گفت: چند نفر هم که با قصد سوء استفاده از اوضاع فعلی مدعی فروش واکسن و دارو قطعی درمان کرونا ویروس در کشور بودند شناسایی و دستگیر شدند.

وی ضمن تشکر از زحمات و مجاهدت های شبانه روزی کادر پزشکی و پرستاری کشور، اصلی ترین اولویت امروز کشور را حفظ آرامش و همبستگی مردم و مسئولان عنوان و بیان کرد: چهره های شناخته شده، هنری و صاحبان صفحات پربیننده در کشور می توانند نقش مثبتی در این رابطه ایفا کنند، تعداد زیادی از شهروندان با مراجعه به سایت رسمی پلیس فتا و سایر راه های ارتباطی از ما خواسته اند با جدیت با شایعه سازان و متخلفان برخورد کنیم.

رییس پلیس فتا ناجا از هموطنان خواست اخبار موثق را صرفا از رسانه ملی و خبرگزاری های معتبر دریافت کنند و از توجه و باز نشر اخبار و تصاویر غیر قابل اعتماد و بعضا جعلی و کذب که در فضای مجازی در حال انتشار است خودداری کرده و در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه مراتب را از طریق سایت رسمی پلیس فتا به نشانی www. Cyberpolice.ir بخش گزارشات مردمی منعکس کنند.