گردشگری و توریسم

بازرسان ملزم به ابلاغ بخشنامه پیشگیری از شیوع کرونا در کارگاه‌های فارس هستند

مصطفی هاشمی، دوشنبه در نشست شورای مدیریت روابط کار در شیراز افزود: با هدف حفظ سلامت جامعه کارگری، برنامه‌های لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا به کارگاه‌های تولیدی این استان ابلاغ شده و همچنین در قالب این بخشنامه و با مکاتبه‌ای که صورت گرفته، مقرر شده حضور و غیاب‌هایی که به وسیله دستگاه و با ثبت اثر انگشت انجام می‌شد، متوقف و این کار تا پایان سال 99 با امضاء انجام شود.

وی بیان داشت: ضدعفونی سرویس‌های رفت و آمد کارگران، صدور مجوز مرخصی با حقوق برای کارگران دارای بیماری زمینه‌ای، اتخاذ تدابیر ضدعفونی برای کارگران بعد از اتمام کار، پرداخت حقوق کارگران به صورت الکترونیک، کنترل و شناسایی کارگران مشکوک و کاهش میزان تجمع و مکالمات کارگران از جمله مواردی است که با هدف پیشگیری از شیوع بیماری کرونا به کارگاه‌های این استان ابلاغ شده است.
هاشمی همچنین خواستار توقف نشست‌های مجامع، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی تا بیستم فروردین 99 شد و اظهار داشت: تشکیل جلسه‌های رسیدگی هیات‌های تشخیص و حل اختلاف که از روز شنبه (دهم اسفند 98) به مدت یک هفته متوقف شده نیز در صورت نیاز، این توقف تداوم خواهد داشت.

به گفته وی، همچنین با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و اداره بهداشت حرفه‌ای دانشگاه شیراز، دستورالعملی در مورد چگونگی انجام بازرسی کار و بهداشت حرفه‌ای ویژه شرایط موجود، تهیه خواهد شد.
وی ادامه داد: در صورت اشاعه بیشتر ویروس کرونا در استان و لزوم کاهش ساعات کار کارگران در محیط کار و یا احساس ضرورت تغییر در زمان شیفت کاری آنها، به عنوان اقدام پیشگیرانه، با هماهنگی کمیسیون کارگری و شورای تامین استان، موضوع را بررسی خواهیم کرد و در مرحله نخست با توافق کارگر و کارفرما و در مرحله بعد با تصویب شورای تامین استان اقدامات لازم انجام می‌شود.

هاشمی، همچنین از بازرسان اداره کار درخواست کرد، نظارت بر موارد ایمنی و بهداشت را افزایش دهند. 

ویروس کرونا مانند سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمنی می‌تواند خطرناک باشد. مرگ‌ و میر آن تاکنون حدود سه درصد گزارش شده است.

این ویروس که کووید – ۱۹ نام دارد و ویروسی ناشناخته است، نخستین بار در شهر ووهان کشور چین شناسایی شد و هم اینک به ۶۰ کشور سرایت کرده به همین سبب سازمان بهداشت جهانی در این مورد وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است. تنها راه مقابله با این ویروس، رعایت بهداشت فردی، حاضر نشدن در اجتماعات و محافل عمومی است.