گردشگری و توریسم

جمعیت دام در خلخال افزایش یافت

بهبود علیزاده روز پنجشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: اجرای طرح‌های اصلاح نژاد دام ، ارایه بسته‌های حمایتی و خدمات مشاوره ای علاوه بر افزایش جمعیت دام و کاهش تلفات دامداری‌ها موجب شده تا  تولید گوشت قرمز در این شهرستان امسال ۱۵ درصد  افزایش یابد.

وی اظهار کرد : جهاد کشاورزی این شهرستان با تولید یک هزار و ۸۰۰ تن گوشت قرمز ۶ درصد سهم تولید گوشت قرمز استان را از آن خود کرده است.

او گفت: خلخال همچنین با تولید ۱۶ هزار تن شیر رتبه چهارم استان اردبیل را به خود اختصاص داده و در مجموع بیش از ۲۵ هزار تن فرآورده دامی در این شهرستان تولید می شود.

علیزاده بیان کرد: در ۲ سال اخیر گام‌های بلندی برای کاهش تلفات دام ، افزایش بهره‌وری تولید فرآورده های دامی و رونق اقتصادی دامداران و تشویق متقاضیان و مجریان طرح های بزرگ دامپروری منطقه برداشته شده است.

وی ارتقای دانش و مهارت فنی دامداران، افزایش تولیدات دامی ، کاهش هزینه های تولید، حمایت از تولید کنندگان در بخش دامپروری و ارائه خدمات مشاوره ای و تسهیلات بانکی را از جمله اقدامات انجام شده برای تقویت صنعت دامداری و دامپروری در این شهرستان ذکر کرد.

او همچنین با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی دامداران خلخال و شرکت ۲ هزار نفر روز در این دوره ها در سال جاری گفت: شرکت کنندگان در این دوره ها با مدیریت واحدهای دامپروری ، اصول تغذیه دام ، کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دام و اقدامات بهداشتی دام و جایگاه، توسعه عملیات اصلاح نژادی در دامهای سبک و سنگین و آمیخته گری نژاد رومانف با نژاد گوسفند مغانی ، آمیخته گری بزهای بومی با نژاد مهابادی، نحوه تغذیه درست دام ، کاهش هزینه‌های تولید ، پیشگیری از بیماری انگلی شایع و چگونگی جلوگیری از ابتلای دام به بیماری های خطرناک آشنا می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، بیشتر دامداران در این شهرستان به صورت سنتی با استفاده از مراتع به تولید گوشت، انواع لبنیات، پشم، مرغ و تخم مرغ خانگی مشغول هستند.

علیزاده افزود: در بخش دامداری‌های سنتی در این شهرستان حدود ۱۰ هزار خانوار بهره‌بردار به فعالیت‌های تولیدی در بخش پرورش دام‌های سبک و سنگین مشغول هستند.

وی همچنین به فعالیت ۲۰ واحد صنعتی گاوداری شیری ۵۰۰ راسی در شهرستان اشاره و میزان تولید شیرخام شهرستان را سالانه هزار و ۴۰۰ تن ذکر کرد.

او اظهارکرد: بکارگیری روش‌های جدید پرورش زنبور عسل، برگزاری دوره‌های  مختلف آموزش روش‌های افزایش بهره‌وری تولیدات زنبور عسل و همچنین بکارگیری روش‌های جدید کاهش تلفات جمعیت زنبور نیز منجر به افزایش قابل توجه تولید این محصول در سال جاری شده است.

وی گفت:با ارایه بسته‌های حمایتی به زنبورداران منطقه میزان تولید عسل در این شهرستان  از ۵۰۰ تن سال‌های گذشته به بیش از ۷۵۰ تن در سال جاری رسیده است .

او اظهار داشت:  در حال حاضر ۱۵ واحد صنعتی مرغداری گوشتی به ظرفیت اسمی ۳۰۰ هزار قطعه و ۱۸ واحد پرواربندی بره با ظرفیت ۱۰ هزار رأس و ۱۵ واحد، پرواربندی گوساله به ظرفیت اسمی هزار و ۳۰۰ رأس و ۱۰ واحد پرورش گوسفند به ظرفیت اسمی ۸۰۰ رأس به صورت صنعتی و با اشتغال بالغ بر ۲۵۰ نفر در این شهرستان به فعالیت‌ تولیدی مشغول هستند.

شهرستان خلخال در جنوب اردبیل با بیش از ۲۰۰ هزار واحد دام  سبک و سنگین و برخورداری از ۲۱۰ هزار هکتار مراتع و چراگاه‌های سرسبز از قطب‌های تولید گوشت قرمز و فرآورده‌های دامی استان اردبیل است.