گردشگری و توریسم

۷۰ روستای تهران صاحب سند اقتصادی می شوند

نعمت الله ترکی روز سه شنبه با اعلام این خبر به ایرنا تصریح کرد: سند اقتصادی برای روستاهایی صادر می شود که فضای مورد نیاز ایجاد کارگاه های صنعتی در پیرامون خود را دارند که استفاده از آن ها از می تواند تحولات آینده روستا در استان تهران را به عنوان فضای مطلوب اقتصادی تحت شعاع قرار دهد.

وی افزود: در این استان نیز بر اساس تکلیف ابلاغی سازمان برنامه و بودجه کشور، برای حدود ۷۰ روستا سند توسعه روستایی تهیه می شود که شکل گیری خوشه های کسب و کار نیز از مفاد سند اقتصادی زیر مجموعه این توسعه به شمار می آید.

وی یادآورشد: سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است طی هفت سال، برای ۵ هزار روستا در کشور، سند توسعه اشتغال زایی تهیه کند و تهیه این سند و مفهومی به نام توسعه روستایی مترادف با تهیه طرح های هادی روستایی تبیین و تعریف شده است.

ترکی اظهارداشت: اصالت بخشیدن به مفهوم اقتصاد و تبدیل روستا به عنوان قطب تولید یکی از دغدغه های اساسی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: برای تحقق اصالت و هویت بخشی به روستاهای این استان، می توان از ظرفیت های حقوقی قانون برنامه ششم توسعه استفاده کرد که سند توسعه استان نیز یکی قوانین روستا محور به شمار می آید.

وی خاطرنشان کرد: سند توسعه استان تهران طراحی، تدوین و تالیف و با حضور معاون رئیس جمهوری به تمامی مدیران این استان ابلاغ شده است.

ترکی ادامه داد: طی ۵۰ سال گذشته سهم جمعیت روستایی در حال کاهش است که تبعات بسیاری نیز به دنبال داشته و دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: در این اسناد، زیر ساخت‌ها و تاکیدهای لازم برای توسعه اقتصادی در روستاها پیش بینی و دنبال شده است.

وی اضافه کرد: در تهیه این سند تسهیل گران، صاحبنظران و مسئولان محلی و ناحیه ای مشارکت دارند و با توجه به اسناد بالادست به ویژه سند آمایش و سند توسعه شهر تهران و ۱۶ شهرستان آن انجام می شود.

ترکی اعلام کرد: فرصت مغتنمی است تا سند توسعه روستایی در همراهی با اسناد بالادست شرایط دیگرگونی را در خصوص عملیاتی بودن برنامه ها و همراهی همه ذی نفعان و ذی مدخلان تجربه کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران به ظرفیت روستاهایی همچون میمنت آباد، وهن آباد، آهار و جابان در این استان اشاره کرد و گفت: هر کدام از این روستاها با قابلیت های اقتصادی، صنایع دستی، بوم گردی، کارگاه های کوچک تولیدی و کشاورزی جزء مواردی است که تنوع وسیع ظرفیت های اقتصادی روستا در استان تهران را نشان می دهد.

وی افزود: شورای برنامه ریزی و توسعه استان، ظرفیت چنین فضاهایی در روستاهای استان را به سازمان هایی همچون بنیاد مسکن، شرکت شهرک های صنعتی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان ابلاغ کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: چهار هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به دهیاری های استان توزیع شده و این نشان می دهد که منابع کافی برای توسعه روستاها در اختیار دهیاری ها است.