گردشگری و توریسم

دامپزشکی کردستان ۱۷ پرونده تخلف بهداشتی تشکیل داد

مجتبی ورمقانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد پرونده ارجاع شده به مراجع قضایی در خصوص رعایت نکردن موازین و ضوابط بهداشتی، تخلف در عرضه مواد پروتئینی، کشتار و عرضه غیر مجاز فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی است.

وی با اشاره به اینکه کلیه مراحل و زنجیره تولید گوشت قرمز و مرغ از کشتار تا عرضه آنها به مصرف کننده در مراکز عرضه، تحت نظارت دامپزشکی است، اضافه کرد: این تعداد پرونده در بازدید از ۵۶۵ مرکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده های خام دام و طیور در سراسر استان تشکیل شده است.

ورمقانی با بیان اینکه نیروهای ستادی و نظارتی این اداره کل در قالب ۵ اکیپ این تعداد بازدید را انجام دادند، افزود: در این مدت نیز ۷۵۹ کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی غیر قابل مصرف در استان ضبط و معدوم سازی شد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به اینکه مردم گوشت، تخم مرغ و سایر فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های مجاز و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند، یادآور شد: عدم خرید مرغ زنده و گوشت قرمز تهیه شده از مراکز غیر مجاز یا فاقد برچسب و مشخصات و تاریخ تولید و انقضا نیز موارد دیگری است که مردم باید برای  حفظ سلامت خود حتما رعایت کنند.

وی با بیان اینکه قطعه بندی و بسته بندی مرغ و قیمه کردن گوشت قرمز بایستی در حضور مشتری انجام شود، گفت: شهروندان همچنین از خرید قیمه آماده، مرغ بسته بندی و قطعه بندی که فاقد مشخصات، تاریخ تولید و انقضا و هر نوع فرآورده خام دامی اعم از گوشت قرمز، مرغ کشتار روز، تخم مرغ  که خارج از یخچال نگهداری می‌شود، خودداری کنند.

ورمقانی تاکید کرد: یک واحد مرغداری نیز در این مدت به‌ علت جوجه ریزی غیر مجاز در شهرستان دیواندره به تحمل هفت ماه حبس تعزیری  محکوم شدو یک واحد رستوران بین راهی در مسیر سنندج به قروه نیز بدلیل عرضه فرآورده خام دامی غیر قابل مصرف و تاریخ منقضی به ۱۵ میلیون ریال جریمه محکوم و یک واحد قصابی در سنندج تیز  بعلت عرضه فرآورده خام دامی غیر قابل مصرف و تاریخ مصرف گذشته به پرداخت ۲۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شدند.

شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در موارد یاد شده از طریق سامانه پیغام‌گیر ۱۵۱۲ اطلاع رسانی کنند تا در کوتاهترین زمان بازریان شبکه دامپزشکی نسبت به بررسی و رسیدگی موضوع اقدام کنند.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه حدود ۲۴ هزار تُن گوشت قرمز و ۱۸۱ هزار تن شیر در این استان تولید می‌شود.