گردشگری و توریسم

همه امکانات گیلان برای مهار کرونا بسیج شود

گزارش روابط عمومی استانداری گیلان به نقل از ارسلان زارع حاکی است که وی در شورای قرارگاه پدافند زیستی بر پیگیری مبارزه با گسترش ویروس کرونا تاکید و عنوان کرد : باید اقدامات پیشگیرانه، با جدیت دنبال و تصمیمات جلسه گذشته و کنونی در این بخش اجرایی شود.

 زارع تقویت و افزایش اطلاع رسانی و آموزش به موقع را از دیگر الزامات خواند و  گفت:  باید با تدابیر و اقدامات کافی و همچنین تلاش و همکاری نهادها و دستگاه‌های ذیربط، با همکاری مردم  موضوع کنترل و مراقبت های بهداشتی را بهبود ببخشیم.

استاندار گیلان تاکید کرد:تمامی اقدامات خدماتی، بهداشتی و درمانی در استان گیلان با محوریت دانشگاه علوم پزشکی برای جلوگیری موثر از گسترش ویروس کرونا انجام شود و اطلاع رسانی به موقع در این خصوص از طریق این دانشگاه صورت گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر اینکه باید همه امکانات استان برای مهار کرونا بسیج شود؛ گفت: اطلاع رسانی صادقانه و ارائه منطبق بر واقعیت اخبار مربوط به کرونا باید از سوی مدیران دانشگاه علوم پزشکی در اسرع وقت انجام شود.

 زارع با اشاره به اینکه بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی، خطر این ویروس از آنفلوآنزا کمتر اما سرعت انتقال آن بسیار سریع تر است، از مردم خواست تا ضمن توجه به اخبار رسمی، نسبت به رعایت بهداشت فردی و توصیه‌های دانشگاه علوم پزشکی که بهترین راه برای جلوگیری از گسترش این ویروس است، اقدام کنند.

استاندار گیلان همچنین از سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و دانشگاه علوم پزشکی خواست با تشکیل اکیپ های بازرسی، سوء استفاده در فروش اقلام بهداشتی را به صورت مستمر مورد رصد و کنترل قرار دهند.

 براساس اعلام مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا تاکنون ۲۸ مورد مبتلای قطعی در ایران داشته که ۵ نفر آنها جان خود را از دست داده‌اند.

تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده و با این مورد تعداد آن به هفت مورد رسیده، این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.  

در معمولی‌ترین حالت، این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان “سارس” می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

این ویروس که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است.

دوره نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

این ویروس برخلاف ویروس سارس که در سال ۲۰۰۳ در چین شیوع پیدا کرد و پس از سرایت به ۲۶ کشور جهان ۸ هزار و ۱۰۰ نفر  را مبتلا کرد، در دوره نهفتگی نیز از فرد به فرد قابل انتقال است، کارشناسان تهدید واقعی کرونا را در همین قابلیت شیوع و انتشار گسترده آن می‌بینند.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز  به خبرنگار ایرنا گفت:  در حال پیگیری هستیم تا چندین واحد تولیدی تجهیزات و لوازم بهداشتی مورد نیاز مردم  در ارتباط با بیماری کرونا را در استان تولید کنند.