گردشگری و توریسم

هفتادمین جشنواره فیلم برلین میزبان سینماگران ایرانی

سینماگران ایرانی که سال‌های قبل حضور پرباری در جشنواره فیلم برلین داشتند و جوایزی مانند خرس نقره ای (۱۹۷۴، سهراب شهید ثالث برای فیلم طبیعت بی‌جان) یا خرس طلایی (اصغر فرهادی، ۲۰۱۱ برای فیلم جدایی نادر از سیمین) را کسب کرده‌اند، امسال نیز با آثار مختلفی در این جشنواره حاضر هستند.

فیلم بلند و داستانی یلدا ساخته مسعود بخشی در بخش رقابتی کودک و نوجوان (مخصوص بالای ۱۴ سال) با بازی بهناز جعفری، صدف عسگری، بابک کریمی، فرشته صدرعرفایی و فروغ قجابگلو و رامونا شاه، فیلم کوتاه بادبادک‌ها به نویسندگی و کارگردانی پیام حسینی و با بازی کارو و رامیار قوامی و امیر کدخدایی نیز در همین بخش، همچنین دیگر فیلم کوتاه اسب سفید بالدار اثر مهیار ماندگار در بخش ویژهٔ کودک و نوجوان (مخصوص بالای ۱۴ سال) با بازی سپهر طهرانچی، حسن نجاریان، محمد بشیر و عسل شاکری به نمایش در می‌آیند.

افزون بر این، فیلم بلند داستانی نامو به کارگردانی نادر ساعی‌ور و با بازی سویل شیرگیر، نادر مهدی لو، ناصر هاشمی، هادی افتخارزاده، فیروز عاقلی و تارا آقاجانی در بخش فروم و فیلم شیطان وجود ندارد ساخته محمد رسول اف با بازی احسان میرحسینی، علیرضاضارع پرست، سالار خمسه، دریا مقبلی، محمد ولی زادگان و باران رسول اف در بخش مسابقه این جشنواره به نمایش درمی آیند. فیلم بلند کیارستمی و عصای گمشده به کارگردانی محمودرضا ثانی و تهیه‌کنندگی بهروز نشان نیز برای اولین بار در بازار فیلم این جشنواره عرضه شده است. 

افق‌های نو در جشنواره فیلم برلین با پایان ریاست هیجده‌ساله کاسلیک

هفتادمین دوره جشنواره فیلم برلین به مدیریت اجرایی ماریت ریسنبک Mariette Rissenbeek و مدیریت هنری کارلو چاتریان Carlo Chatrian و بعد از ۱۸ سال ریاست دیتر کاسلیک Dieter Kosslick ، (از ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۸) برگزار می شود.

جرمی آیرونز Jeremy Irons بازیگر انگلیسی رئیس هیات داوران بخش مسابقه بین الملل، برنیس بژو Bérénice Bejo بازیگر آرژانتینی- فرانسوی، بتینا بروکمپر Bettina Brokemper تهیه کننده آلمانی، آنماری یاسر Annemarie Jacir کارگردان فلسطینی، کنت لانرگان Kenneth Lonergan فیلمساز و فیلمنامه نویس آمریکایی، لوکا مارینلی Luca Marinelli بازیگر ایتالیایی و فیلو کلبر و مندونکا Kleber Mendonça Filho منتقد و سینماگر برزیلی دیگر اعضای داوران این بخش هستند.

این جشنواره شامگاه پنجشنبه (دوم اسفند، ۲۰ فوریه) با نمایش فیلم سال سالنیجر من My Salinger Year به کارگردانی فیلیپه فلاردو Philippe Falardeau کارگردان کانادایی و محصول مشترک کانادا و ایرلند به عنوان فیلم افتتاحیه آغاز به کار کرد و تا اول ماه مارس (۱۱ اسفند) میزبان علاقه مندان است.

جشنواره بین المللی فیلم برلین از سال ۱۹۵۱ کار خود را آغاز کرد و در شهری که دوتکه شده بود، به محلی برای تبادل فرهنگ، ارائه نقدهای سینمایی و موضوعات اجتماعی تبدیل شد. این جشنواره تا امروز به عنوان سیاسی‌ترین جشنواره در میان جشنواره های معتبر فیلم در سراسر جهان تعبیر می شود. 

این جشنواره به طور متوسط سالانه میزبان ۴۰۰ فیلم، نزدیک به دو هزار سینماگر از کارگردان و بازیگران و فیلمنامه نویس تا دیگر عوامل حوزه سینما و فیلم هایی در ژانرهای مختلف از فیلم های داستانی تا مستند و تجربه های جدید هنرمندان تازه کار و معناگرا در قالب های فیلم کوتاه و بلند است که در سینماهای متفاوتی در شهر برلین به نمایش درمی آیند و مخاطبان را به دنیایی از سبک های زندگی متفاوت، رویکردهای گوناگون و برداشت های مختلف از زندگی می برند تا برداشت های خود را از زندگی به معرض سنجش بگذارند و تجربیات جدید با دیدن و لمس فیلم هایی در دو دنیای فیلم های کلاسیک و تجربه‌های تازه هنرمندانه و زیبایی شناختی به دست آورند. جشنواره فیلم برلین همچنین فرصتی برای گفت وگوهای طولانی بین مخاطبان و هنرمندان اهالی سینما فراهم می آورد.   

جشنواره فیلم برلین بخش های مختلفی شامل بخش مسابقه بین الملل، رویارویی‌ها (بخشی که مختص فیلم‌سازان مستقل و نوآور است، Encounters) بخش مسابقه فیلم های کوتاه، بخش پانوراما که به بهترین فیلم به داوری مخاطبان جایزه می دهد، بخش فروم که فیلم هایی با گفتمان هنری و اجتماعی و به طور خاص زیبایی شناختی را به بینندگان عرضه می کند و بخش نسل که فیلم های مرتبط با کودکان و دیگران را نشان می دهد تنها بعضی از بخش های این جشنواره هستند، غیر از این بازار فیلم اروپا که همزمان با جشنواره فیلم برلین در این جشنواره برپا می شود یکی از مهم ترین بازارهای فیلم در دنیا محسوب می‌شود و بازار تولیدات مشترک، استعدادهای جشنواره برلین و صندوق سینمایی جهان در حاشیه این جشنواره فرصت خوبی برای ارائه آثار به روسای جشنواره های دیگر و پخش کنندگان فیلم ها در سینماهای سراسر جهان یا تلویزیون هاست.