گردشگری و توریسم

سلامت مشوق مشارکت

بر خلاف هیاهوی رسانه‌ای معاندان، هزارویک دلیل برای صیانت از اصل سلامت انتخابات در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که آن یک دلیل آخر به ساختار سیاسی کشور و مردم‌سالاری دینی برمی‌گردد و می‌تواند به تنهایی، مشوقی برای حضور پرشور و شعور در پای صندوق‌های رای باشد.
زیرا مردم‌سالاری دینی در بستر مبانی سیاسی اسلام و متأثر از آموزه‌های نبوی و علوی شکل گرفت و بر اصول و مبانی ارزشی استوار است؛ اصولی که تخطی را معصیت می‌داند و اگر حقوق رای‌دهندگان و انتخاب‌شوندگان در متون قانونی به صورت تمام و کمال رعایت شود، سلامت با کمی تلورانس تضمین می‌شود. 
از این‌رو سلامت انتخابات در بالاترین سطح آن جزء اصول اساسی در برگزاری انتخابات از سوی وزارت کشور محسوب می‌شود و قوانین و مقررات انتخاباتی از یک سو و سامانه اجرایی پیچیده و امن آن با به کارگیری دستگاه‌های الکترونیکی از سوی دیگر، تضمین‌کننده این اصل است.
به کارگیری دستگاه احراز هویت الکترونیکی 
مدیر فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ۲۴ فرآیند از ۲۵ فرآیند انتخابات به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، بیان کرد: دستگاه احراز هویت الکترونیک کنترل‌های مربوط به کارت ملی را محقق می‌سازد و سلامت انتخاباتی را از این طریق تضمین می‌کند. 
«کوروش مصطفوی» به کارگیری دستگاه احراز هویت الکترونیک را گامی در راستای تحقق بخشیدن به الکترونیکی شدن کامل انتخابات عنوان کرد و افزود: این دستگاه اصالت کد ملی، در قید حیات بودن صاحب کارت ملی و تکراری نبودن رای صاحب کارت را کنترل می‌کند.
گواهینامه کیفیت فنی و امنیتی دستگاه‌ احراز هویت الکترونیکی از ارگان‌های معتبر اخذ شده و در هیچ یک از فرآیندهای انتخابات از شبکه اینترنت استفاده نمی‌شود. 
وی اظهار داشت: شبکه اصلی مورد استفاده در استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها برای استفاده از سیستم‌های مکاتبه و سامانه جامع انتخابات شبکه اختصاصی «VPN-MPLS» وزارت کشور می‌باشد که در تمام سطوح دارای امنیت لازم است. 
وی اضافه کرد: جهت احراز هویت رای‌دهنده و ارسال صورتجلسات ابتدایی و پایانی از «USSD وAPN» که جزء شبکه امن همراه اول می‌باشد، استفاده می‌شود و زیرساخت دوم مورد استفاده در شعبه‌های اخذ رای استفاده از خط  تلفن شعبه و اتصال به صورت «Dial-Up» می‌باشد که معمولا در صورت ترافیک شبکه به عنوان زیرساخت پشتیبان استفاده می‌شود.
اختصاص دستگاه احراز هویت برای ۲۱۱۷ شعبه آذربایجان‌غربی
رییس ستاد انتخابات آذربایجان‌غربی نیز گفت: دستگاه احراز هویت الکترونیکی که از تضمین‌های سلامت انتخابات به شمار می‌رود، به تعداد ۲ هزار و ۱۱۷ شعبه اخذ رای استان تدارک دیده شده و در کنار هر دستگاه کارت ویژه نظارت و ویژه ناظر برای فعال‌سازی موجود است.
«علی مصطفوی» افزود: هر دستگاه در داخل یک جعبه دارای پلمب به محل اخذ رای ارسال شده و پس از تایید سلامت آن با حضور ناظران و با استفاده از کارت‌های موجود فعال‌سازی می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه هریک از دستگاه‌های احراز هویت بعد از نصب فایل پیکربندی فعال می‌شود، بیان کرد: ۳۷۳ دستگاه ذخیره نیز در سطح استان تدارک دیده شده تا در صورت خراب شدن احتمالی دستگاه‌های اصلی، جایگزین آن‌ها شود.

وی اضافه کرد: این دستگاه با استفاده از بانک اطلاعاتی خود، احراز هویت رای‌دهندگان را ممکن می‌کند و در صورت تایید اطلاعات رای‌دهنده، کارت مجوز رای برای رای‌دهنده صادر می‌شود.
وی بیان کرد: اﯾﻦ دﺳﺘﮕﺎه مجهز به ﺑﺎﺗﺮی داﺧﻠﯽ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ و در ﺻﻮرت ﻧﺒﻮد ﺑﺮق، ﺑﻪ ﻣﺪت ﻃﻮﻻﻧﯽ با باتری کار می کند و علاوه بر آن اﻣﮑﺎن اﺗﺼﺎل ﺑﻪ ﺑﺎﺗﺮی ﺧﻮدرو را در ﻣﻮاﻗﻊ اﺿﻄﺮاری داراﺳﺖ.

چاپ رای کاغذی علاوه بر ثبت الکترونیکی

کارشناس ستاد انتخابات آذربایجان‌غربی نیز چاپ رای کاغذی علاوه بر ثبت الکترونیکی آن را از دیگر تضمین‌های اصل سلامت انتخاباتی در به کارگیری این دستگاه عنوان کرد و گفت: این رای‌های کاغذی نیز جهت اطمینان بیشتر در محفظه مخصوص داخل دستگاه احراز هویت الکترونیکی نگهداری می‌شود و طی مراحلی از سوی ناظران قابل احصا خواهد بود.

وی اظهار داشت: امنیت بالای سامانه در تمامی مراحل رای‌گیری به تایید آزمایشگاه‌های امنیتی رسمی و غیررسمی کشور رسیده و جلوگیری از اخذ رای تکراری و اصل ناشناس ماندن رای از دیگر ویژگی‌های این دستگاه است.

وی با اشاره به اینکه داشتن شناسنامه و دانستن کد ملی برای شرکت در انتخابات ضروری است، بیان کرد: احراز هویت هر فرد از طریق این دستگاه به طور متوسط ۳۵ ثانیه طول می‌کشد و ادارات ثبت احوال استان هم به کسانی که کد ملی خود را فراموش کرده‌اند، طی روز رای‌گیری خدمات عرضه خواهد کرد.  
به گزارش ایرنا رهبر معظم انقلاب نگاه جامع‌تری نسبت به سلامت انتخابات دارند و انتخاب نامزد اصلح را نیز از دیگر موارد تضمین‌کننده سلامت انتخابات معرفی می‌کنند و معقدند که «مسئله‌ی دوّم که سلامت انتخابات و سلامت این رقابت را تأمین و تضمین می‌کند، این است که مردم با بصیرت، با فکر وارد بشوند و انسان‌های صالح را انتخاب بکنند. آدم‌هایی را انتخاب بکنند که وقتی رفت در آن مسند نشست، خودش را سپر بلای مشکلات کشور قرار بدهد»
به همین دلیل می‌توان ادعا کرد که از یک سو ساختار سالم و امن برگزاری انتخابات و تکاپوی وزارت کشور در این مسیر، مشوقی برای حضور حداکثری در این «جهاد عمومی» است و از سوی دیگر مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح از فاکتورهای مهم برای تضمین سلامت انتخابات از سوی مردم به شمار می‌رود.