گردشگری و توریسم

برگزیدگان جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه ریگا معرفی شدند

مدیرکل فرهنگی اجتماعی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در مراسم اختتامیه سومین جشنواره دانشجویی فیلم کوتاه ریگا در پردیس سینمایی بهمن سنندج اظهار داشت: کردستان مهد تمدن و فرهنگ است و امیدواریم با حمایت هنرمندان این استان، جشنواره فیلم کوتاه ریگا به خاستگاه اصلی خود برسد و به عنوان برنامه شاخص ملی مطرح شود.
احمد دارابی با بیان اینکه در عرصه فرهنگی، دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور برگزاری جشنواره های مختلفی را شروع کرده است، افزود: جشنواره های حرکت، رویش و مناظرات دانشجویی از جمله دیگر فعالیت‌های فرهنگی این دانشگاه هستند.
وی تاکید کرد: استان کردستان سردمدار فرهنگ و هنر کشورمان است و جا دارد که مسوولین این استان تلاش کند تا با توسعه این جشنواره، سال آینده شاهد برگزاری آن به صورت ملی باشیم،
دارابی دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی را دارای استعدادهای ارزشمندی دانست و یادآور شد: تلاش می‌کنیم تا از سال آینده دانشجویان دیگر دانشگاه های کشور هم بتوانند در جشنواره فیلم کوتاه ریگا مشارکت داشته باشند.
وی به ۲ مأموریت اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: توسعه کیفی و هدفمند دانشگاه و گسترش گفتمان مهارتی ۲ ماموریتی است که برنامه های فرهنگی و هنری در تحقق آن نقش بسزایی دارند.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه حامع علمی کاربردی اضافه کرد: در کارهای فرهنگی بدنبال خلاقیت و نوآوری هستیم و از سویی مخاطبان برای برنامه‌های ما ارزش بسیاری دارند چرا که هرچه دایره مخاطبان بیشتر باشد، امکان حمایت بیشتری را داریم.
دارابی با بیان اینکه جریان فرهنگی هنری با رویکرد مهارتی ایجاد شده و عرصه های جدیدی را برای دانشجویان در نظر داریم،  افزود: هم اکنون ۴۰۰ کانون فرهنگی و هنری و ۶۰۰ انجمن علمی در مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کردستان هم با اشاره به ظرفیت مهم دانشگاه این دانشگاه گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی کردستان یک دوره در ردیف پنج مرکز برتر کشور بود و پارسال هم در ردیف ۱۰ مرکز برتر قرار داشت.
تیمور جوادی آموزش مهارت را از ویژگی های اصلی این مرکز در حوزه فرهنگی برشمرد و افزود: در این راستا می توان افراد ماهر بسیاری را تربیت کرد که این حرکت مثبت از جشنواره ریگا آغاز شده و امیدواریم در سال‌های آتی در دیگر حوزه‌ها هم فعال شود.
جوادی با بیان اینکه تاثیر فیلم گاهی از خواندن چندین کتاب تاثیرگذارتر است، تاکید کرد: با توجه به آسیب های اجتماعی ضروری است کارهای فرهنگی و هنری بیشتری انجام شود تا با بیان دردها، راه‌حل ممکن برای مسوولان ارائه شود.
وی از دانشجویان هم خواست از فرصت غیر قابل تکرار دانشجویی استفاده کرده و اندوخته های خود را برای حرکت در مسیر زندگی و شغلی افزایش دهند.

در پایان این جشنواره آرای داوران جشنواره ریگا در بخش اصلی، جایزه بهترین فیلم داستانی را به فیلم عدن به کارگردانی شایان ابراهیمی تقدیم کرد.
در این بخش جایزه بهترین فیلم مستند به فیلم چی‌دا به کارگردانی محسن کولیوندی از ایلام رسید و جایزه بهترین فیلم انیمیشن را هم فیلم پژواک به کارگردانی برزان رستمی از آن خود کرد.
همچنین جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلمنامه چاوک به نویسندگی هژیر اسعدی در نظر گرفته شد و جایزه ویژه هیات داوران به ماردین شیخ مرادی برای بازی در فیلم عدن اختصاص یافت.
جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران برای فیلم پنجره های تاریک به کارگردانی امیر فلاح اهدا شد و لوح تقدیر داوران به فیلم شکاف به کارگردانی کیوان سروری و نیز جعفر صیادی از زنجان برای ۲ فیلم جادوی عشق و درون یک چارچوب رسید.
در بخش ویژه کردستان هم جایزه بهترین فیلم برای درگاه به کارگردانی ایوب شیخ‌احمدی بود و جایزه بهترین فیلمنامه را فیلمنامه ناخوانده به نویسندگی آوات ساعدپناه کسب کرد.

۲۰ فیلم دانشجویی، با هدف شناسایی و حمایت از پتانسیل‌های جدید فیلمسازی و ایجاد انگیزه ورقابت برای دانشجویان رشته سینما در این جشنوراه اکران می شود،  فیلمسازانی از ۶ استان همدان، زنجان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، ایلام، لرستان، کردستان در این جشنواره حضور داشتند و در ۲ روز اکران این فیام ها، ۳۵۰ مخاطب پای تماشای این فیلم ها نشستند.