اخبار گردشگری

هر آنچه باید درباره برج های دو قلو مالزی بدانید

احتمالا زمانی که مالزی را به‌عنوان مقصد سفرتان انتخاب می‌کنید، در عکس‌های مرتبط با این کشور، تصویر دو برج را می‌بینید که با پلی به هم متصل شده‌اند. این برج‌های دو قلو که اکنون نمادی مشهور از مالزی هستند، یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی هستند که مسافران تور مالزی به هیچ وجه بازدید و گرفتن عکس و سلفی با آن‌ها را از دست نخواهند داد.

مجسمه‌های کوچک فلزی این برج‌ها نیز جزو سوغاتی‌هایی است که مسافران کوالالامپور معمولا آن‌ها را به‌عنوان ره‌آورد سفر برای عزیزانشان در نظر می‌گیرند. در ادامه این مقاله با برج‌های دو قلوی پتروناس (Petronas Towers) بیشتر آشنا می‌شویم تا بتوانید بعد از رزرو تور مورد نظرتان، برای بازدید از این برج‌ها برنامه‌ریزی کنید.

برج‌های دو قلوی پتروناس از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۴ بلندترین ساختمان دنیا بودند که بعد از ساخت برج تایپه ۱۰۱ در چین، این عنوان را از دست دادند. اما این دو برج با ارتفاع ۴۵۲ متر، همچنان عنوان بلندترین ساختمان دوقلوی دنیا را در دست دارند. برج‌های پتروناس در کوالالامپور ساخته شده‌اند و امروزه نمادی از مالزی به حساب می‌آیند. ژاپنی‌ها و کره‌ای ها، هرکدام کار ساخت یکی از برج‌ها را انجام داده‌اند. این دو برج که درست شبیه به هم و یکسان هستند، ۸۸ طبقه و ۷۸ آسانسور فعال دارند. برج‌های پتروناس در طبقات ۴۱ و ۴۲ با پلی به طول ۵۸٫۴ متر به یکدیگر وصل می‌شوند که خود پل هم از جاهای دیدنی کولالالامپور محسوب می‌شود. پل آسمان (Skybridge Petronas) که بلندترین برج دو طبقه جهان هم محسوب می‌شود، در ارتفاع ۱۷۰ متری ساخته شده است. در هنگام وقوع حوادثی مانند آتش‌سوزی، افراد داخل برج می‌توانند با استفاده از این پل به برج دیگری بروند. فرم M-مانندی که این پل به نمای این برج‌ها داده است، تداعی‌کننده حرف اول «مالزی» است.

تاریخچه ساخت برج‌های پتروناس به سال ۱۹۹۲ برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که برای تغییر چهره کوالالامپور به سمت شهری مدرن برنامه‌ریزی می‌شد. در این پروژه قرار بود ساختمان‌هایی با ظاهری متفاوت در شهر ساخته شود که نمادی از قرن ۲۱ باشند. طراحان مختلفی از سراسر دنیا جمع شدند تا ایده‌های خود را مطرح کنند. طرح برج‌های فعلی را معماری آرژانتینی به نام سزار پلی ارائه کرد و ساخت برج در ژانویه ۱۹۹۲ آغاز شد. این پروسه تا سال ۱۹۹۸ ادامه داشت و بیش از ۶٫۱ میلیارد دلار هزینه شد. برج‌های دوقلوی مالزی، اول اوت ۱۹۹۹ به‌صورت رسمی افتتاح شدند.

نماد پیشرفت و اقتصاد در مالزی ساختار پیچیده‌ای دارد که باعث شگفتی بازدیدکنندگان آن می‌شود. وقتی به کوالالامپور سفر می‌کنید و زمانی را برای بازدید از برج‌ها اختصاص می‌دهید، به نمای این سازه بیشتر دقت کنید. آسمان‌خراش‌های دوقلوی کوالالامپور از آهن و شیشه ساخته شده‌اند. این ساختمان در برابر زلزله مقاوم است و دمپرهایی که در ساخت آن استفاده شده، باعث می‌شود لرزش ساختمان در زمان زلزله، کم شود.

پل آسمان پتروناس، علاوه بر راهی سریع برای تخلیه ساختمان در زمان بروز آتش‌سوزی یا حوادث دیگر، در هنگام بروز تندباد باعث می‌شود تا ساختمان‌ها تکان نخورند و تخریب نشوند. ایده طراح این برج برای مقاومت آسمان‌خراش‌ها در برابر وزش بادهای تند این بود که در طبقات ۴۱ و ۴۲ پلی قرار داده شود و دو ساختمان به هم متصل شوند. این پل راهی برای ارتباط بین دو ساختمان است و علاوه بر آن، باعث استحکام هرچه بیشتر ساختار دو برج شده است. چالشی که در زمان ساخت پل در ارتفاع ۱۷۰ متری پیش روی سازندگان قرار گرفت، احتمال سقوط پل در زمان وزش بادهای چرخان بود. برای مقابله با این معضل، از دمپر استفاده شد؛ وسیله‌ای که مانند کمک فنر خودرو عمل می‌کند و لرزش‌ها را کاهش می‌دهد. روش کار دمپرها که در پایه‌های پل استفاده شده‌اند به این شکل است که در هنگام تکان خوردن ساختمان‌ها، با خم شدن، کشیده شدن و برگشتن به جای خود، از برج‌ها محافظت می‌کنند.

برج‌های دوقلوی پتروناس بیشتر اداری هستند. در طبقات مختلف این ساختمان‌ها، شرکت‌های مطرح و مشهور دنیا و مالزی قرار گرفته‌اند. از جمله شرکت‌های مهمی که در این ساختمان مستقر هستند می‌توان به بوئینگ، بلومبرگ، مایکروسافت، مکنزی، هواوی، رویترز و… اشاره کرد. علی‌رغم اداری بودن این ساختمان‌ها، افراد زیادی هستند که از این برج‌ها دیدن می‌کنند و گشت‌های برنامه‌ریزی‌شده مرتبط با تور مالزی و تور کوالالامپور همواره بازدید از این برج را در فهرست خود دارند.

برای بازدید از پتروناس و محوطه و ساختمان‌های اطراف‌تان، یک روز از سفرتان را به این برنامه اختصاص بدهید. برای رسیدن به این برج‌ها راه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از راه‌ها استفاده از متروی پیشرفته‌ی کوالالامپور است. در اطراف جایی که اقامت دارید، به دنبال ایستگاه مترو بگردید و بعد از سوار شدن، در ایستگاه KLCC Station (KJ10) پیاده شوید. از آنجا تا برج‌های دو قلو کمتر از پنج دقیقه پیاده‌روی فاصله دارید. برای استفاده از تاکسی نیز می‌توانید از هر کجای شهر نام برج‌ها را به راننده بگویید تا شما را نزدیکی مرکز خرید Suria KLCC پیاده کند که تا برج‌ها کمتر از پنج دقیقه پیاده فاصله دارد.

برای بازدید از برج باید بلیط بگیرید. باجه فروش بلیط برج از ساعت ۸:۳۰ باز است و بلیط‌ها تا ساعت ۹:۳۰ تمام می‌شوند. بعد از گذشتن از صف‌های طولانی بلیط و و تهیه بلیط از ساعت ۹ تا ۲۱ روزهای سه‌شنبه تا یکشنبه امکان بازدید از برج وجود دارد. البته در نظر داشته باشید که جمعه‌ها از ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ امکان بازدید وجود ندارد.

قیمت بلیط‌های پتروناس برای افراد مختلف، فرق می‌کند. بزرگسالان باید ۸۰ رینگیت بپردازند. قیمت بلیط برای فرزندان زیر ۱۲ سال، ۳۳ رینگیت است و برای خرید بلیط کودکان زیر ۳ سال، نیازی به پرداخت هزینه نیست. تهیه بلیط فرزندان تا ۱۲ سال به‌همراه حداقل یک فرد بزرگسال امکان‌پذیر است.

بعد از ورود به برج، وارد لابی خواهید شد و می‌توانید از گالری آنجا بازدید کنید که ارزشش را دارد. سپس به پل پتروناس خواهید رفت تا نمایی جدید و متفاوت از مالزی را نظاره‌گر باشید. برای بازدید از پل ده دقیقه زمان دارید.

به خاطر داشته باشید که خوردن، آشامیدن و جویدن آدامس در مدت زمان بازدید از برج‌ها ممنوع است. به دلیل مسائل امنیتی، تمام چمدان‌ها و ساک‌های بازدیدکنندگان بازرسی خواهد شد.

یکی از جذابیت‌های بازدید از برج‌های دوقلوی پتروناس، استفاده از آسانسورهای شیشه‌ای آن‌ها است. در هر برج ده آسانسور دوگانه تعبیه شده که در هر مسیر رفت‌وآمد، می‌توانند ۲۶ نفر را جابه‌جا کنند. این آسانسورها در هر ثانیه ۶٫۱ متر بالا می‌روند. زمانی که با آسانسورها از طبقات برج بالا می‌روید، می‌توانید مناظر جالبی را نظاره‌گر باشید. نگران امنیت این آسانسورها نباشید؛ چراکه تمام نکات ایمنی در آن‌ها رعایت شده است. در غیر این صورت برای رسیدن به بالاترین طبقه آسمان‌خراش باید ۲۱۷۰ پله را بالا بروید!

بهترین مکان برای گرفتن عکس‌های جذاب و سلفی از برج‌های دوقلوی مالزی، پارک کی‌ال‌سی‌سی است. این پارک حدود ۷ هکتار مساحت دارد و از محیط و امکانات آن هم می‌توانید استفاده کنید.

برای برنامه‌ریزی سفر به کوالالامپور و مالزی و یافتن بهترین تورها از کجارو کمک بگیرید. فهرست متنوع پکیج‌های ارائه‌شده توسط آژانس‌های سرشناس کشور به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید بعد از مقایسه قیمت‌ها، تور ارزان قیمت به مقاصد داخلی و خارجی مختلف را با اطمینان خاطر از آژانس‌های مربوطه خریداری کنید.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ویرلن » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.