گردشگری و توریسم

۴ هزار شهروند خراسان شمالی کارت ملی هوشمند را دریافت نکرده‌اند

مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی گفت: این کارت ها مربوط به افرادی است که برای کارت ملی هوشمند اقدام کرده بودند با وجود اینکه برای آنان این سند هویتی صادر  و چندین نوبت نیز تماس گرفته شده اما اقدامی برای دریافت آن نشده است.

علی زاهدی‌نیا روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشتر این کارت ها مربوط به افراد بالای ۱۸ سال است، از شهروندان می خواهیم در هر مکانی که اقدام کرده بودند برای دریافت آن مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه برای شرکت در انتخابات کد ملی نیاز است افزود: اما مجریان انتخابات برای دریافت شرایط احراز  با کارت های ملی هوشمند سریعتر اقدام می کنند.

زاهدی نیا اظهار داشت: افرادی که شناسنامه های جدید نیز گرفته اند کد ملی آنان در آن درج شده است.

وی افزود: از فردا  شنبه به تمام افرادی که کارت ملی هوشمند خود را دریافت نکرده اند تماس خواهیم گرفت و از آنان می خواهیم که نسبت به این امر اقدام کنند.

وی اظهار داشت: اداره های ثبت احوال از فردا  علاوه بر صبح، بعد از ظهرها   تا روز  رای گیری فعال است.

به گفته مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی تاکنون، برای ۹۲ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال استان کارت ملی هوشمند صادر شده است که در این زمینه رتبه چهارم کشوری را دارد.

 از مجموع ۶۷۴ هزار و ۹۹۹ نفر جمعیت واجد شرایط بالای ۱۸ سال استان برای ۶۲۵ هزار و ۵۸۸ نفر کارت ملی هوشمند صادر شده است.

مدیر کل فناوری اطلاعات استانداری خراسان شمالی و دبیر کمیته فناوری ستاد انتخابات در استان گفت: شهروندان برای رای دادن باید کد ملی و سریال شناسنامه خود را داشته باشند، کارت ملی هوشمند در احراز هویت سرعت می بخشد.

امیر براتی افزود: ارتباطات مخابراتی در تمامی شعبه های اخذ رای استان برقرار است و هیچ شعبه بدون ارتباط در استان شناسایی نشده است.

وی اظهار داشت: ۵۸ شعبه استان فاقد ارتباطات سیار است که با تلفن ثابت این ارتباطات برقرار شده است.

استان  خراسان شمالی دارای چهار کرسی مستقل نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است و شهرستان فاروج در این استان نیز با شهرستان قوچان در خراسان رضوی مشترکا یک کرسی نمایندگی در خانه ملت دارند.

 خراسان شمالی دارای یک کرسی نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری است.

با توجه به درگذشت آیت الله حبیب الله مهمان نواز، نماینده چهار دوره این استان در مجلس خبرگان رهبری در اردیبهشت پارسال، جایگزین وی در انتخابات اسفند ماه امسال برگزیده خواهد شد.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات خراسان شمالی، در این استان ۸۶۳ هزار نفری، بیش از ۶۵۰ هزار نفر در انتخابات پیش رو واجد شرایط رای دادن هستند.

از ۶۸ نامزد تایید صلاحیت شده استان خراسان شمالی هم اکنون ۳۳ نفر بر سر ۲ کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بجنورد رقابت می کنند.