گردشگری و توریسم

یابنده گوشی تلفن همراه در بوشهر مجرم سایبری از آب درآمد

سرهنگ مهدی قاسمی پنجشنبه  در تشریح این خبر افزود: در پی شکایت خانمی جوان مبنی بر اینکه شخصی از طریق شبکه اجتماعی واتس آپ اقدام به ارسال تصاویر بسیار خصوصی موجود در گوشی تلفن همراه گمشده خواهر وی کرده باتوجه به ماهیت سایبری بودن جرم، رسیدگی به موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

وی با اشاره به شناسایی و احضار متهم با دستور قضایی به پلیس فتا، بیان کرد: نامبرده در تحقیقات علمی اولیه، هرگونه ارتباط خود را با موضوع انکار می‌کرد ولی پس از مواجهه با ادله و مدارک گردآوری شده توسط کارآگاهان سایبری،لب به اعتراف گشود.

قاسمی ادامه داد: متهم به صراحت توضیح داد که تلفن‌ همراه خواهر شاکیه را در تفریح‌گاهی عمومی خارج از استان پیدا کرده و با انگیزه مالی، از طریق شبکه اجتماعی واتس آپ اقدام به ارسال تصاویر موجود در حافظه گوشی پیدا شده برای خواهر شاکی داشته است.

وی گفت: متهم همچنین تهدید کرده که اگر به درخواست مالی‌اش،جواب مثبت داده نشود این تصاویر را بصورت گسترده در فضای مجازی منتشر می‌کند و فکر می کرده به علت اینکه تصاویر شاکی را در اختیار دارد وی به پلیس جهت طرح شکایت و پیگیری مراجعه نمی‌کند.

قاسمی ادامه داد: گوشی‌های تلفن همراه و سایر تجهیزات دیجیتال و هوشمند همراه به هیچ عنوان وسیله امنی برای  تصویر برداری و نگهداری تصاویر شخصی و حریم خصوصی کاربران و مردم نیست.

وی به شهروندان توصیه کرد تا حد امکان از ذخیره کردن این نوع تصاویر در تجهیزات دیجیتال و مخابراتی همراه خودداری کنند.

وی با یادآوری قانون جرایم رایانه‌ای به افراد خاطی هشدار داد: هرگونه مزاحمت، تهدید، ارسال و انتشار تصاویر خصوصی افراد در فضای مجازی برای دیگران، جرم تلقی شده و برابر قانون، مجازاتی مانند حبس و جزای نقدی یا هر ۲ در انتظار این گونه افراد است.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر گفت: شهروندان می‌توانند با اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir  بخش ارتباطات مردمی و کانال رسمی پلیس فتا در پیام‌رسان‌های داخلی با آی دی cyberpolice@ با ما در میان بگذارند.