گردشگری و توریسم

۶۷۷ شعبه اخذ رای در خراسان جنوبی پیش‌بینی شد

ناصر خوش خبر روز چهارشنبه در نشست خبری با  بیان اینکه از مجموع شعب اخذ رای ۳۴۱ شعبه ثابت و ۳۳۶ شعبه سیار است گفت: در حوزه انتخابیه بیرجند، خوسف و درمیان ۲۳۸ شعبه، حوزه انتخابیه فردوس، سرایان، طبس و بشرویه ۱۷۰ شعبه، حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه ۱۵۰ شعبه و  حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه ۱۱۹ شعبه آرای مردم را جمع آوری می‌کند.

وی با اشاره به کسب آخرین آمار پس از بررسی‌های مختلف گفت: نامزدهای نهایی مجلس یازدهم در استان ۷۰ نفر است که از این تعداد پنج نفر زن و ۶۵ نفر مرد هستند.

خوش خبر با اشاره به تفکیک این آمار بر اساس حوزه‌های انتخابیه استان نیز اظهار داشت: در حوزه انتخابیه بیرجند، خوسف و درمیان ۲۳ نامزد داریم که از این تعداد ۲ نفر زن هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه انتخابیه فردوس، سرایان، بشرویه و طبس نیز ۲۰ نفر تایید صلاحیت شده‌اند که ۲ نفر آنان زن هستند گفت: در حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه ۱۴ نفر تایید شدند که از این تعداد یک نفر زن هست.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی ادامه داد: در حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه ۱۳ نفر تایید صلاحیت شده‌اند که همه آنان مرد هستند.

وی اظهار داشت: بر اساس برنامه زمان‌بندی تعیین شده، تبلیغات نامزدها از فردا (پنجشنبه) آغاز می‌شود و تا ساعت هشت صبح یکم اسفند ادامه دارد.

خوش خبر افزود: آنچه که مورد انتظار هست و قانون‌گذار بر روی آن خیلی تاکید دارد رعایت قانون انتخابات بوده بویژه فصل ششم آن که مربوط به تبلیغات است.

وی با بیان اینکه قانون مذکور باید مورد عنایت همه نامزدها و طرفداران آنها باشد گفت: در این قانون مصادیق ممنوعیت‌های تبلیغاتی و مصادیق قانونی تبلیغات به خوبی ذکر شده که در برنامه‌های توجیهی تاکید و تشریح شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: امیدواریم قانون انتخابات و قانون شفافیت مالی نامزدها مورد عمل قرار گیرد و هر یک از نامزدها با تمکین از قانون، فضایی را فراهم کنند که مردم و طرفداران آنها با آرامش و به دور از هر گونه احساس و هیجان غیرمعقول در بسترسازی و جلب مشارکت‌های حداکثری برای انتخاب نامزد مورد نظرشان در زمان قانونی، فرصت داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه هرچه از قانون تمکین بکنیم به طور حتم بر شور و سلامت انتخابات افزوده خواهد شد گفت: مردم خراسان جنوبی در ۱۳ دوره انتخابات همیشه مشارکت بالایی نسبت به میانگین کشوری داشتند که در انتخابات قبلی مجلس مشارکت بالای ۷۲ درصد را شاهد بودیم.

خوش خبر یادآور شد: مردم شرکت در انتخابات و حضور در پای صندوق‌های رای را یک تعهد و وظیفه دینی و شرعی می‌دانند و خودشان را مقید به این حضور می‌کنند.

وی اظهار داشت: از طرفی هم شرایط کشور ایجاد می‌کند که به عنوان دوستداران نظام همه کمک کنیم شور انتخاباتی تا زمان اخذ رای بیشتر شود و شاهد صف‌های طولانی با مشارکت حداکثری توام امنیت و آسایش باشیم.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه میزان مشارکت در انتخابات گذشته چراغ راه آینده است گفت: خراسان جنوبی سابقه درخشانی پای صندوق‌های رای داشته و این یک افتخار برای استان است.

وی افزود: همواره مشخصه اصلی خراسان جنوبی نیز همین حضور پرشور در برنامه‌های نظام بوده که به استان برتری می‌بخشد.

خوش خبر از برگزاری ۱۳ انتخابات در عمر استان شدن خراسان جنوبی یاد کرد و گفت: از ۲۷ خرداد ماه سال۸۴  که زمان شکل‌گیری این استان بوده هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی را در ۲۴ اسفند ۸۶ داشتیم که میزان مشارکت ۸۵ درصد بوده که نسبت به میانگین کشور بسیار بالا است.

وی تصریح کرد: در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی که ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ برگزار شده نیز میزان مشارکت مردم استان ۸۴.۵ درصد اعلام شده و در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۷۲.۱۱ درصد میزان مشارکت بوده که امیدواریم در یازدهمین دوره هم شاهد مشارکت حداکثری باشیم.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در خصوص آمار واجدین شرایط در استان نیز گفت: بر اساس آماری که وزارت کشور به عنوان اعلام کرده ۵۶۴ هزار و ۹ نفر واجد شرایط رای داریم اکه از این تعداد ۲۸۳ هزار و ۷۴۱ نفر مرد و ۲۸۰ هزار و ۲۶۸ نفر زن هستند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۳۳ هزار و ۴۲۷ نفر رای اولی هستند افزود: از مجموع رای اولی‌ها نیز پسران ۱۷ هزار و ۱۱۳ نفر و دختران ۱۶ هزار ۳۱۴ نفر هستند.  

خوش خبر با اشاره به چند مرحله تایید صلاحیت داوطلبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مرحله آخر چهار نفر انتقالی از حوزه‌های خارج استان داشتیم که سه نفر از خراسان رضوی و یک نفر از خراسان شمالی بودند.

وی افزود: این افراد به حوزه قاینات و طبس، بشرویه، سرایان و فردوس منتقل شده‌اند.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی با اشاره به روند تایید صلاحیت داوطلبان در چندین مقطع زمانی گفت: ۷۰ نامزد تایید صلاحیت شده استان برای انتخابات مجلس یازدهم از مقاطع مختلف شامل هیات نظارت استان، شورای نگهبان و تجدید نظر عبور کرده‌اند.

وی از انصراف ۱۶ داوطلب از ابتدای روند ثبت‌نام تا آخرین مرحله تایید صلاحیت خبر داد و افزود: ۱۲ هزار عوامل اجرایی در این انتخابات برای خراسان جنوبی برآورد می‌شود که متشکل از اعضای شعب، هیات‌های بازرسی و نظارت، نمایندگان نامزدها و غیره هستند.

خوش خبر همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگاری که چرا تبلیغات در پنج نقطه شهر بیرجند با وجود شور و شوق تبلیغاتی محدود شده است گفت: محدودیت استقرار ستاد تبلیغات در حیطه اختیارات شورای تامین است و برای رعایت برخی مسایل امنیتی و اقدامات ترافیکی که مردم بدون تنش در مسیرهای اصلی حضور پیدا کنند این تصمیم گرفته شده است.

وی با اشاره به مطلب اعلام شده در برخی رسانه‌ها که آخرین مهلت قانون تبلیغات نامزدها در روزنامه‌ها را ۳۰ بهمن ماه اعلام کرد بود گفت: در این خصوص آنچه که قانون مشخص کرده نامزدها تا ساعت هشت صبح روز اول اسفند فرصت تبلیغات دارند ولی این موضوع را باید از ستاد مرکزی بررسی شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از جمعیت رای دهنده تعرفه وارد استان شده و از این لحاظ مشکلی وجود ندارد و کمبودی به اسم تعرفه در استان نخواهیم داشت.

وی زمان اخذ رای را از ساعت هشت صبح روز دوم اسفند براساس قانون ۱۰ ساعت عنوان کرد و گفت: اما این مدت بنا به شرایط متغیر بوده و به میزان تراکم حضور مردم بستگی دارد که بنا به درخواست هر استان و موافقت وزیر کشور تمدید خواهد شد.

استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان و چهار حوزه انتخابیه دارد که چهار نماینده با رای مردم از این استان به یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی راه می‌یابند.

۱۲۷ داوطلب در چهار حوزه انتخابیه استان خراسان جنوبی برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کردند که ۷۰ نفر تایید صلاحیت شدند که از این تعداد پنج نفر زن هستند.