گردشگری و توریسم

واکنش معاون پژوهشی دانشگاه تبریز به آلودگی زیست‌محیطی اندریان

اصغر عسگری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، در واکنش به طرح برخی از انتقادات از گزارش یک عضو هیات علمی دانشگاه تبریز مبنی بر عدم وجود آلایندگی چشم گیر زیست محیطی در معدن طلای اندریان، اظهار کرد: خواهش من این است که توجه شود دانشگاه تبریز هیچ زمانی و در هیچ شرایطی حیثیت علمی خود را به خاطر منافع هیچ کس و هیچ گروهی قربانی نمی کند و رسالت علمی یک هیات علمی دانشگاه با هیچ چیز دیگری قابل تعویض و تغییر نیست.

وی افزود: نمایندگان و افرادی که در موضوعات زیست محیطی مورد بررسی دانشگاه تبریز اظهار نظر می کنند، توجه داشته باشند که دانشگاه تبریز بر اساس اسناد و آزمایش های علمی اعلام نظر می کند؛ اگر کسی آزمایشی با نتیجه متفاوت دارد که در شرایط یکسان اندازه گیری شده به ما بدهند تا بررسی کنیم.

عسگری ادامه داد: در مورد معدن طلای اندریان باید میزان سیانید سدیم را از جایی بسنجیم که وارد محیط زیست می شود، نه جایی که سیانید سدیم را وارد چرخه کار می کنیم؛ این ها شرایط آزمایشگاهی متفاوت دارند.

وی گفت: ما نتیجه مطالعات خود در مورد موضوعات زیست محیطی محوله را بدون حب و بغض و ترس اعلام خواهیم کرد؛ این مطالعات توسط افراد متخصص انجام می شود و ما نه تعارفی با اداره کل حفاظت محیط زیست داریم و نه کسان دیگری.

معاون پژوهشی دانشگاه تبریز اظهار کرد: اگر کسانی که نتایج آزمایش های دانشگاه تبریز را قبول ندارند و دلایل و مستندات علمی در این خصوص دارند، آماده ایم که با کمال میل قبول و بررسی کنیم. بحث محیط زیست بحث علمی است و نگرانی خاصی هم نداریم، من به عنوان معاون پژوهشی آماده دریافت مستندات و بررسی آنها هستم. 

معدن طلای اندریان در روستایی به همین نام در شهرستان ورزقان و در محدوده جنگل های راسباران واقع شده است.