گردشگری و توریسم

کاهش بودجه نظامیان امریکا در افغانستان

به گزارش تارنمای میلیتری تایمز، به دنبال تصمیم دولت ترامپ برای عقب نشینی و خروج نیروهای نظامی از افغانستان، پنتاگون می‌گوید که در بودجه سال آینده ۲۰۲۱ هزینه نیروهای آمریکایی از ۱۷ میلیارد به ۱۴ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.  

پنتاگون دلیل کاهش بودجه نظامیان آمریکا در افغانستان را کاهش نیروهای این کشور اعلام کرد.  

مقامات آمریکایی از جمله مارک اسپر وزیر دفاع گفته‌اند که تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان می‌تواند بدون توجه به نتیجه مذاکرات صلح با طالبان از مجموع ۱۳ هزار نفر فعلی به هشت هزار و ۶۰۰ نفر کاهش یابد.  

بودجه درخواستی ارتش آمریکا از کنگره برای عملیات در افغانستان بخشی از پیش نویس بودجه ۶۹ میلیارد دلاری پنتاگون برای کلیه عملیات‌احتمالی خارج از کشور در طول سال مالی بعدی است که از ماه اکتبر (مهر-آبان) آغاز می‌شود.  

آمریکا در زمان ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش و با دستاویز قرار دادن حمله به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک، در اکتبر سال ۲۰۰۱ به منظور سرنگون کردن حکومت طالبان به خاک افغانستان حمله برد.  

این اشغال نظامی که  ۱۹ سال ادامه یافته و به یکی از طولانی‌ترین جنگ‌ها در تاریخ آمریکا بدل گشته است، از یک سو پیامدهایی چون کشتار ، فقر ، مهاجرت برای دستیابی به زندگی بهتر و سرخوردگی ناشی از اشغال در پی داشته است و  از سوی دیگر به باور بسیاری از کارشناسان ، امریکایی‌ها در اجرای منویات و برنامه های خود در این کشور ناکام بوده اند.