گردشگری و توریسم

گوترش: سازمان ملل از مرزهای ۱۹۶۷ فلسطین حمایت می‌کند

آنتونیو گوترش روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع فلسطین به ویژه طرح آمریکایی-صهیونیستی “معامله قرن” برگزار شد، از افزایش تنش و بی ثباتی در سراسر جهان به ویژه خاورمیانه به شدت ابراز نگرانی کرد.

وی افزود: تنش‌ها و خطرات در خلیج(فارس) به سطوح نگران کننده‌ای رشد کرده است. پس از مشاهده برخی تحولات امیدوار کننده در سال گذشته، امروز شاهد آن هستیم که تنش‌های خطرناک از درگیری‌ها در لیبی، یمن و سوریه بار دیگر شدت یافته است.

دبیرکل سازمان ملل محد ادامه داد: این تغییرات سریع بی ثباتی، فقط بر لزوم راه حل سیاسی برای مناقشه اسرائیل و فلسطین تاکید می‌کند که خیلی طولانی به طول انجامیده و برای صلح پایدار در خاورمیانه بسیار مهم است.

گوترش بر تعهد شخصی و سازمانی خود برای حمایت از تلاش‌های دو طرف برای دستیابی به راه حل دو کشور تاکید کرد و افزود: همانطور که اخیراً گفتم، موضع سازمان ملل در این زمینه، در طول سال‌ها، با قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی که بر عهده دبیرخانه است، تعریف می‌شود.

وی اضافه کرد: سازمان ملل متحد متعهد است تا از فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها برای حل مناقشه بر اساس قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل، قوانین بین المللی و توافق‌های دو جانبه و تحقق چشم انداز دو کشور اسرائیل و فلسطین که در کنار هم در صلح و امنیت در مرزهای شناخته سال ۱۹۶۷ زندگی کنند، پشتیبانی کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرد: اکنون زمان گفت‌وگو برای آشتی و خردورزی است. من از رهبران اسرائیل و فلسطین می‌خواهم که اراده لازم را برای پیشبرد هدف یک صلح عادلانه و پایدار نشان دهند که جامعه جهانی باید از آن پشتیبانی کند.

گوترش تاکید کرد: از تعهد کامل سازمان ملل به یک صلح عادلانه و جامع بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بر اساس چارچوب چند جانبه تعیین شده توسط قطعنامه‌های سازمان ملل و قوانین بین‌المللی اطمینان حاصل کنید.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ماه گذشته طرح موسوم به “معامله قرن” را رونمایی کرد که به موجب آن، سرزمین‌های اشغال شده فلسطین، تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرد و قدس هم به عنوان پایتخت این رژیم به رسمیت شناخته می‌شود.