اخبار گردشگری

لزوم هماهنگی دستگاه های اجرایی در روزهای پرسفر

مسئولان مرتبط با گردشگری هماهنگی دستگاه های اجرایی کشور اعم از پلیس راهور ناجا در روزهای پرسفر را ضرورتی اجتناب ناپذیر برای مدیریت بهتر این ایام عنوان کردند.

چهل و ششمین نشست اعضای ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به ریاست ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در کشور به میزبانی کانون جهانگردی و اتومبیل رانی صبح امروز (یکشنبه ۲۰بهمن) برگزار شد.

در ابتدای این نشست که در هتل لاله برگزار شد، ولی تیموری به اهمیت نشست چهل و ششم اعضای ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر اشاره کرد و گفت: نزدیکی به ایام نوروز که بیشترین حجم سفرهای بین شهری را با خود خواهد داشت و افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری تهران تا دو روز دیگر به این جلسه اهمیت ویژه ای داده است.

در بخش دیگری از این نشست حسین اربابی مدیرعامل کانون اتومبیل رانی و گردشگری به عنوان میزبان این نشست به نقش پراهمیت سامانه ۰۹۶۲۹ در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: این سامانه حدود۱۰ سال قبل راه اندازی شده است و تا امروز موفق شده خود را به عنوان سامانه ای جامع در سفر و گردشگری و در اختیار قرار دادن کلیه اطلاعات مربوط به سفر معرفی کند.

وی در ادامه با اشاره به آمار ثبت تماس ها با این سامانه گفت: عمده ترین شکایات واصله از این سامانه مربوط به به روز نبودن اطلاعات سفر این سامانه است، تمام دستگاه های مرتبط با امورات سفر باید اطلاعات خود را در این سامانه به روز کند.

اربابی ادامه داد: بنا به دستور وزیر گردشگری ما پایگاه اطلاع رسانی visitiran.ir را راه اندازی کردیم. این سایت رویدادی ملی و حاکمیتی است، از اهمیت خاص بین المللی برخوردار است و تمام کشورهای جهان چنین سامانه ای را با اطلاعات کاملی درباره گردشگری از مدت ها قبل راه اندازی کرده اند.

در بخش بعدی این نشست ولی تیموری ضمن اشاره به اطلاعیه های خودداری از سفرهای غیرضروری توسط پلیس راهور ناجا گفت: این شعار و اطلاعیه با آرمان های ما سازگاری ندارد. معتقدیم سفر غیرضروری نداریم، دوست داریم کارهای ما مکمل هم باشند و آیا بهتر نیست به جای اینکه بگوییم به سفر غیر ضروری نرو به هموطنان بگوییم مجهز به سفر بروند؟

برای پلیس راهور امنیت سفر هموطنان اولویت دارد
در ادامه سرهنگ عین الله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی کل کشور گفت: در اطلاع رسانی های مربوط به ایمنی سفر رسانه ها نقش بسیار مهمی را در کاهش سوانح و حوادث دارند و یکی از این بخش های پراهمیت اطلاع رسانی گسترده در باره اهمیت بستن کمربند ایمنی است، برای پلیس راهور امنیت سفر هموطنان بر هر چیز اولویت دارد.

وی ادامه داد: در باره اطلاعیه مربوط به خودداری از سفرهای غیرضروری سال گذشته در روزهای سال نو شاهد سیل گسترده در کشور بودیم. سوال اینجاست وقتی نقاطی درگیر سیل و چنین حوادثی هستند چرا نباید به سایر نقاط رفت.

ما سه اولویت ترافیکی، ایمنی و امنیتی در مسائل ترافیکی و سوانح و حوادث طبیعی داریم و به خاطر سلامتی هموطنان همواره بر این سه اولویت نگاه ویژه ای خواهیم داشت.

سرهنگ جهانی افزود: ما از هموطنان خواسته ایم کلیه اطلاعات مربوط به سفر خود را از ۸۸۲۵۵۵۵۵۵ و سایر سامانه های رسمی کسب کنند. همچنین لطفا راه هایی را که پلیس راهور بسته دور نزنید چون ممکن است دچار حادثه شده یا در کولاک و طوفان گرفتار شوید. مسافران عزیز در نظر داشته باشند سرعت مجاز همیشه سرعت ایمن و مطمئن نیست. شرایط جوی سرعت مطمئن خاص خود را می طلبد که لزوما همان سرعت مجاز نیست.

مدیریت صحیح، خطر آفرود را برای محیط زیست از بین خواهد برد
در ادامه این نشست برخی اعضای ستاد هماهنگی سفر با بیان انتقاداتی نسبت به مدیریت و برنامه ریزی تورهای آفرود و سافاری در کویرهای ایران نسبت به خطرهای این ورزش برای محیط زیست و اکوسیستم گیاهی جانواری کویر های ایران به اختصار و با ذکر مثالی گفتند: بسیاری خزندگان کویرهای ایران برای فرار از شرایط اقلیمی به زیر شن های کویر پناه می برند و تورهای افرود به مرور باعث فشردگی شن های کویر و در نتیجه تهدید زندگی این جانوارن می شود، ضمن اینکه بسیاری گردشگران این تورها در رعایت نظافت طبیعت کوشا نیستند.

اربابی در پاسخ به این پرسش ها و انتقادات گفت: مسائل محیط زیستی ذغدغه خود ما هم هست. در همین رابطه با همکاری سازمان محیط زیست ۱۶۰ منطقه شناسایی شد که در این میان ۴۰ منطقه قابلیت آفرود داشت و ما با همکاری سازمان محیط زیست در حال برنامه ریزی روی این نقاط هستیم. برای علاقمندان به آفرود کلاس های توجیهی داریم و بانک اطلاعاتی آنها نیز تشکیل شده است.

وی افزود: اپلیکیشن امداد خودرو به زودی به صورت وب سرویس را راه اندازی خواهیم کرد و این برنامه گام موثری در راه مقابله با تغییر قیمت های مربوط به سرویس خودروها یا امدادرسانی به خودروها در جاده ها خواهد بود.

ارائه توضیحاتی در باره امکانات گردشگری و رفاهی برای مسافران ایام نوروز به مشهد مقدس، خبر راه اندازی رادیوسفر با مشارکت ستاد مرکزی هماهنگی سفر و سازمان صدا و سیما در ایام نوروز و استمرار بر امر آموزش و فرهنگ سازی سفر در سال آینده نیز از نکاتی بود که در این جلسه در مورد آنها بحث شد.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.