گردشگری و توریسم

اجاره غیرمجاز ماشین‌آلات ساختمانی در خراسان شمالی

علی قلی پور روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فعالیت غیرمجاز این شرکت ها مانند بالابرها، داربست ها، جک و قالب ها،  سبب نبود نظارت بر فعالیت آنها در محیط های کاری شده و در نتیجه زمینه ساز بروز حوادث ناگوار در محیط های کاری می شوند.

وی افزود: در شهر بجنورد، ۱۳۰ نفر و گروه کاری در زمینه پیاده سازی داربست و سازه های موقت، فعالیت دارند که بدون مجوز و فارغ از نظارت هیچ ارگان و نهادی کار می کنند.

وی تصریح کرذ: بیشتر این افراد حتی با اصول فنی اولیه داربست بندی نیز آشنایی ندارند و داربست های ناایمنی که توسط این افراد برپا می شود باعث بروز حوادث می شود.

قلی پور افزود: ایمنی کارگاه های ساختمانی یک موضوع چندوجهی است که تنها با همکاری همه دستگاه های وظیفه مدار در این صنعت قابل دستیابی است،  سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری ها، راه و شهرسازی، تعاون کار و رفاه اجتماعی، سازمان صنعت معدن و تجارت، سازمان تامین اجتماعی، آموزش فنی و حرفه ای و بنیاد مسکن از جمله دستگاه های وظیفه مدار در ایمنی صنعت ساختمان هستند.  

وی با بیان اینکه بیشترین حوادث سقوط در کارگاه های ساختمانی، مربوط به آرماتوربندان است، گفت: از ابتدای امسال ۲۵ حادثه سقوط آرماتوربند در استان گزارش شده است که در  آن سه تن جان باخته اند.  

رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی، دومین عامل بروز حوادث کارگاهی استان در سال ۹۸ را درگیری با ماشین آلات و تجهیزات ناایمن عنوان کرد و افزود: خطرات مربوط به ماشین آلات ناایمن و دارای نقص فنی به عنوان خطرات وارداتی در کارگاه ها شناخته می شوند و متاسفانه به علت نبود نظارتهای کافی بر اجاره دهندگان و تامین کنندگان این تجهیزات خطرات فراوانی را با خود به محیط های کاری وارد می کنند.  

وی گفت: بر اساس آیین نامه ایمنی کارگاه های ساختمانی و مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان، مهندسان ناظر مکلف شده اند تا علاوه بر نظارت های فنی بر ساخت و سازها، بر رعایت مسایل ایمنی در حین اجرا نیز نظارت و ضمن ارایه راهکارهای ایمن سازی به کارفرمایان مراتب را برای برخورد قانونی با کارفرمایان متخلف به ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند که انتظار می رود همکاری لازم در این زمینه از طرف ناظران انجام شود.

قلی پور اظهار داشت: در صورتی که سازمان صنعت، معدن و تجارت هر استان و اتاق اصناف بتوانند نسبت به ساماندهی صنوف و واحدهای اجاره دهنده تجهیزات و ماشین آلات ساختمانی اقدام کرده و بر فعالیت آنها نظارت داشته باشند می توان از ورود دستگاه ها و تجهیزات ناایمن به کارگاه ها پیشگیری کرد.

رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: این امر، به معنای کاهش خطرات وارده به کارگاه ها و در نتیجه ایمن سازی و کاهش حوادث ناشی از کار است.

وی افزود: همکاری نکردن سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری ها در ارایه لیست کارگاه های ساختمانی در حال ساخت باعث شده تا بازرسان کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نتوانند بر تمام کارگاه های ساختمانی نظارت کافی داشته باشند.

قلی پور اظهار داشت: آمار دقیقی از کارگاه های ساختمانی در استان وجود ندارد، در این زمینه شهرداری ها باید اطلاعات و آمار صدور پروانه ها و سازمان نظام مهندسی ساختمان هم در زمان تایید، نقشه را ارائه دهند تا آمار کارگاه های ساختمانی قابل دسترسی باشد.

وی خاطرنشان کرد: به منظور هماهنگی و همکاری دستگاه های وظیفه مدار در صنعت ساختمان، کارگروه ارتقای ایمنی بخش ساختمان با همکاری تمام دستگاه ها و دفتر فنی استانداری خراسان شمالی تشکیل و در آینده نزدیک در قالب یک شیوه نامه شرح وظایف همه دستگاهها مطابق قوانین تعیین شده است.

بر اساس اعلام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان،  شمار حوادث ناشی از کار امسال نسبت به پارسال ۱۰ درصد کاهش یافته است.  

۳۰ کارگاه ساختمانی ناایمن در استان امسال به علت بی توجهی به ابلاغیه های بازرسی کار و عدم رفع نواقص و ایرادها پلمب شده اند.  

امسال در خراسان شمالی پنج هزار و ۴۹۵ مورد بازدید از کارگاه ها انجام شده که پنج هزار و ۷۷ مورد ابلاغیه رفع نقص به کارفرمایان داده شده و ۴۲ کارگاه نیز به دلیل عدم رفع نواقص اعلام شده در مهلت مقرر به مراجع قضایی معرفی شده اند.