گردشگری و توریسم

سوریه: شورای امنیت به محلی برای اهداف ناتو تبدیل شده است

بشار الجعفری شامگاه پنج شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع سوریه برگزار شد، افزود: سوریه در انجام وظیفه برای رهایی شهروندان خود در ادلب از کنترل سازمان های تروریستی و آزادسازی هر اینچ از قلمرو آن، دریغ نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: بهبود اوضاع بشردوستانه در سوریه مستلزم متوقف کردن حمایت از تروریسم، تجاوز، اشغال و حمایت از تلاش های دولت در مبارزه با تروریسم است.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد ادامه داد: برخی از اعضای دائم این شورا در تلاشند تا آن را به سکویی برای ناتو تبدیل و از آن برای تحریک سوریه استفاده و سعی کنند به آن توهین شود و انواع مختلفی از فشارها را همچون برگزاری جلسات مکرر درباره سوریه اعمال کنند.

الجعفری با انتقاد از عملکرد دبیرخانه سازمان ملل متحد درباره ارائه گزارش‌های هدفمند برای تحقق مداخله‌گری خود، اظهار کرد: این اقدامات نشان می دهد که تلاش برخی از کشورها برای تحمیل برنامه های ناتو در شورای امنیت ، اعتبار این شورا را تضعیف می کند و پوشش سیاسی و نظامی را برای جنایات اعضای این اتحاد از جمله رژیم ترکیه علیه سوریه تضمین می کند.

وی با بیان اینکه از فراخوان برخی کشورها برای برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت درباره ادلب متعجب شده است، اضافه کرد این در حالی است که اعضای آن از محکومیت تجاوز، اشغال و غارت انجام شده توسط رژیم ترکیه در سوریه و پشتیبانی آن از تروریسم و ادامه اسکان تروریست ها از اویغورها، ازبک ها، ترک ها، چچن، ترکمن ها، قزاق‌ها و تاجیکستانی‌ها در مجاورت مرز سوریه با ترکیه طفره می‌روند.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد تصریح کرد: آنها از این مناطق که ساکنان آن را آواره کرده‌اند استفاده می کنند و یک تغییر جمعیتی شبیه به جنایات اشغال اسرائیل علیه فلسطینیان انجام می دهند.

الجعفری با طرح این پرسش که چرا شورای امنیت نتوانسته است اشغال آمریکا در بخش‌هایی از قلمرو سوریه را محکوم کند، اظهار کرد: چرا این شورا، قطعنامه‌ای مطابق با فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد برای محکوم کردن حملات اسرائیل به سوریه تصویب نمی کند.

وی به ۱۷ توافق دولت سوریه با تروریست ها برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه اشاره کرد و افزود: تروریست ها هر بار با دستورالعمل اپراتورهای خود در آنکارا ، دوحه و جاهای دیگر، این توافقات را نقض می کردند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد یادآور شد: سه گذرگاه بشردوستانه بیش از دو ماه پیش برای خروج غیرنظامیان از ادلب به مناطق امن آزاد شده توسط ارتش سوریه باز شد اما تروریست ها در ادلب اجازه ندادند که غیرنظامیان آنجا را ترک کنند و ده‌ها تن از کسانی را که سعی در ترک این مناطق داشتند، به قتل رساندند.

الجعفری تاکید کرد: ادلب بخشی از سوریه است و مسئولیت هرگونه حضور غیرقانونی نظامی در آن ، به عهده دولتی است که سربازان، تابعیت آن را دارند. سوریه در تحقق حق و وظیفه مستقل خود برای آزادسازی ادلب و هر اینچ از خاک سوریه از کنترل سازمان های تروریستی، ناکام نخواهد ماند همانطور که در هنگام آزادسازی حمص ، حلب شرقی ، غوطه ، شرق سوریه اینگونه عمل کرد.

وی با اشاره به اینکه نیروهای متجاوز به غارت ثروت سوریه با ابزارهای تروریستی ادامه می دهند، تصریح کرد: یادداشت های سیاستمداران این کشورها و اسناد ویکی لیکس این موضوع را تایید می کند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: بهبود وضعیت زندگی و انسان دوستانه در سوریه و دستیابی به یک راه حل سیاسی مستلزم بازنگری سیاست‌های خصمانه کشورهای غربی نسبت به سوریه و اتخاذ رویکردهای مبتنی بر اصول قوانین بین المللی و مقررات منشور است.

الجعفری بار دیگر بر لزوم پایان دادن به اقدامات تجاوزگرانه، اشغال و تامین مالی تروریسم تاکید کرد و گفت با احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی سوریه، باید از تلاش های دولت سوریه و متحدان آن در مبارزه با تروریسم حمایت شود.