اخبار گردشگری

دیوار گرگان، عظیم ترین سازه تاریخی کشور

بخش شمالی کشور ایران یکی از توریستی ترین مناطق این کشور به حساب می آید، یکی از جاذبه های تاریخی موجود در بخش شمالی ایران، دیوار عظیمی به نام دیوار گرگان می باشد. دیوار گرگان در واقع دیواری دفاعی بوده که پس از دیوار چین بزرگ ترین دیوار در دنیا محسوب می شود، همچنین این دیوار عنوان بزرگترین دیوار آجری دنیا را دریافت کرده است.

دیوار گرگان که در بین مردم محلی این مناطق به نام مار سرخ شناخته شده از منطقه گمیشان در نزدیکی دریای خزر شروع شده و تا بخش شمال شرقی کلاله واقع در استان گلستان ادامه می یابد، این دیوار در سال 1378 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

همانطور که به آن اشاره شد این دیوار در منطقه شمال شرقی کشور ایران با طولی در حدود 200 کیلومتر قرار گرفته است، دیوار گرگان که به نام های دیوار سرخ و دیوار اسکندر نیز شناخته می شود جهت تامین امنیت این منطقه و دفاع در برابر دشمنان ساخته شده است. 

این دیوار که ساخت آن در حدود 90 سال به طول انجامید، عظیم ترین سازه تاریخی در کشور ایران به حساب می آید، تاریخچه ساخت آن به طور دقیق مشخص نبوده اما کارشناسان پس از بررسی های متعدد، قدمت آن را به قرن 4 تا 6 میلادی نسبت داده اند، در ادامه مقاله به بررسی کامل تاریخچه این دیوار خواهیم پرداخت.

سازندگان این دیوار در آن دوران برای ساخت دیوار از مصالح محلی استفاده کرده اند، مصالح محلی در واقع مصالحی هستند که برای ساخت آن ها از مواد موجود در اطراف بنا استفاده می شود، این گونه مصالح نیز به مصالح بوم آورد معروف می باشند، از دلایل استفاده این گونه مصالح در ساخت بنا ها می توان به دسترسی آسان به مواد اولیه آن برای ساخت و ترمیم بخش های مختلف و همچنین حفظ محیط زیست اشاره کرد، آجر ها و خشت های بکار رفته در دیوار دفاعی گرگان نوعی مصالح محلی می باشند که در کوره های نزدیک به دیوار پخته شده اند، استفاده از این گونه مصالح برای ساخت دیوار، آن را به یکی از با استحکام ترین دیوار های امنیتی و دفاعی در زمان خود تبدیل کرده است. لازم به ذکر است که برای ساخت این دیوار از مصالح دیگری نظیره سنگ، آهک، گچ و سنگ مرمر استفاده کرده اند.
 
امروزه بیش از 2 هزار مترمربع از مساحت کل این دیوار کشف و مورد برسی قرار گرفته، باستان شناسان از بقایای این دیوار اطلاعات حائز اهمیتی در رابطه با تاریخچه ایران و مرز های این کشور در زمان حکومت ساسانیان کسب کرده اند. لازم به ذکر است که بخش های کشف شده از زیر خاک به بیرون کشیده شده اما عمده آن ها تخریب شده اند، تنها بخشی از دیوار که تقریبا سالم باقی مانده و امروزه نظر افراد بسیاری را به سمت خود جلب کرده، طولی در حدود 180 متر دارد.

بررسی و کاوش جهت پیدا کردن سایر نقاط دیوار در بخش های مختلف این منطقه همچنان ادامه داشته و تحقیقات در رابطه با آن تا زمان پیدایش کل دیوار ادامه دارد.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
لحظه آخر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.