اماکن دیدنی ایران

باور کنید اینجا ایران است؛کارت‌پستال‌های کوهستانی/اشتباه نکنید جنگل ابر نیست اما روی ابرها زندگی کنید!/تصاویر


چارتر

دهکده درازنو در جنوب شهرستان کردکوی و در محدوده ملک سورم‌سرا (بالاجاده) واقع شده‌است که در گذر سده‌ها مورد استفاده خانواده‌های زیادی از ساکنان بالاجاده و به صورت پراکنده از روستاهای همجوار بوده‌است.

به گزارش«توریسم آنلاین»امروزه با ساخت جاده، این روستا گردشگران زیادی را از شهرستان‌های استان گلستان و دیگر مناطق ایران به خود جلب می‌کند.

دو مرکز تفرجی درازنو و جهان‌نما که از نظر تردد و دسترسی در یک مسیر واقع شده اند از جنگل‌های پهن‌برگ و سوزنی‌برگ برخوردارند. وجود و مشاهده برخی جانوران وحشی و وجود میل رادکان، از دیدنی‌های پیرامون آن است.

از تهران تا ییلاق درازنو حدود ۶ ساعت با ماشین فاصله است. می‌توانیم از مسیر ورامین، سمنان و دامغان برویم و خودمان را به اینجا برسانیم.

مسیر دوم جاده تهران به گرگان است. این جاده از جاده فیروزکوه، ساری، ‌نکا، بهشهر و کردکوی می‌گذرد تا به روستای درازنو برسد. این مسیر حدود نیم ساعت طولانی‌تر است، اما همیشه پرطرفدار بوده و منظره‌هایش جذاب‌ترند.

نزدیک‌ترین شهر به این منطقه ییلاقی، کردکوی است. از کردکوی ۴۰ دقیقه با ماشین در مسیری پرپیچ‌وخم در پیش داریم.

با پشت سر گذاشتن یکی از قشنگ‌ترین جاده‌های کوهستانی، به روستای درازنو می‌رسیم، جایی که ۲۸۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است و یکی از بلندترین جاهای این منطقه به‌حساب می‌آید.

خانه‌های روستایی این منطقه از کاهگل یا چوب ساخته شده‌اند و سقف کانه‌پوش و شیب‌داری دارند. خانه‌هایی که در دامنه‌ کوه قرار دارند و به کارت‌پستال‌های کوهستانی خیلی شبیه‌اند. بالکن خانه‌ها رو به سطح شیب‌دار است و می‌شود آن پایین‌ را از بالکن خانه تماشا کرد. روستای درازنو، برق دارد و آب روستا هم از چشمه‌های اطراف تامین می‌شود.

از درازنو به دشتی پهناور می‌رسیم که در بهار و تابستان، رنگ یکدست سبزی به خود گرفته. کمی‌ که جلوتر برویم دشت، جایش را به دره و پرتگاه می‌دهد. حالا باید اینجا نشست و به چشم‌انداز تماشایی آن پایین چشم دوخت. جایی که یک عالمه روستا و جنگل از گلستان تا مازندران زیر پای ماست. دریای خزر و خلیج گرگان را هم می‌شود دید.

این‌ منطقه چند چشمه پرآب هم دارد که آب زلالی در آنها می‌جوشد. پوشش گیاهی منطقه متنوع است، از آویشن و گل‌گاوزبان تا کنگر وحشی، بابونه پرسیاهوش و گزنه در این محدوده پیدا می‌شود.