گردشگری و توریسم

تخصیص سهمیه بنزین نوروزی برای تقویت صنعت گردشگری ضروری است

پس از سهمیه‌بندی بنزین از ۲۵ آبان امسال و با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی سال ۹۹، موضوع تخصیص سهمیه بنزین ویژه این ایام برای تشویق بیشتر مردم به سفرهای داخلی از سوی فعالان صنعت گردشگری و برخی از مسوولان از جمله وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح شد.

چنان‌که به گفته علی‌اصغر مونسان، در ایام نوروز مردم نیاز به سفر دارند و باید سهمیه ویژه در نظر گرفته شود که از دولت درخواستی در این زمینه صورت گرفته است.

دولت‌های پیشین تخصیص سهمیه ویژه بنزین برای ایام نوروز را در چند نوبت و به میزان حدود ۵۰ لیتر اجرا کردند اما هنوز خبر قطعی و نهایی با موافقت تخصیص سهمیه بنزین در نوروز ۹۹ و میزان آن منتشر نشده است.

مدیرعامل مجمع امور میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با تاکید بر ضرورت تقویت اقتصاد گردشگری با توجه به مجموع شرایط پیش آمده در کشور گفت: در روزهای نوروز گردشگری داخلی نسبت به خارجی رونق بیشتری دارد و لازم است با در نظر گرفتن تمهیدی، این صنعت را تقویت کرد.

مهدی نریمانی روز یکشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: یکی از عواملی که می‌تواند در این شرایط برای سفرهای نوروزی به مردم کمک کند، تخصیص سهمیه بنزین نوروز است زیرا تفاوت قیمت ۲ برابری بین قیمت بنزین سهمیه‌ای و آزاد وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در روزهای نوروز ممکن است حمل و نقل ریلی، هوایی و بین شهری پاسخگوی تقاضای مردم برای سفر نباشد، تصریح کرد: به همین دلیل برخی هموطنان با وسایل نقلیه شخصی مسافرت می‌کنند که نقش کلیدی در رونق گردشگری نوروز دارد، هرچند مخاطرات خاص خود مانند افزایش ترافیک را نیز به همراه خواهد داشت.

نریمانی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری درباره این موضوع در اختیار دولت است و در دولت‌های قبل هم این موضوع را داشتیم، اضافه کرد: رونق صنعت گردشگری در اقتصاد کشور تاثیر بسزایی دارد و مصمم به پیگیری تخصیص سهمیه بنزین نوروز هستیم.

عضو کمیته برنامه‌ریزی جامعه هتلداران ایران همچنین به موازی‌کاری در بخش اقامتی صنعت گردشگری اشاره کرد و اظهار داشت: دستگاه‌های دولتی بدون برنامه‌ریزی به این بخش ورود می‌کنند که به صنعت هتلداری ضربه وارد می‌شود، هرچند خانه‌های مسافرپذیر غیرمجاز این موضوع را تشدید کرده است.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های دولتی با دخالت در بخش اقامتی و پذیرایی به تقابل نابرابر با بخش خصوصی می‌پردازند زیرا آنها از امکانات دولتی استفاده می‌کنند اما بخش خصوصی هزینه‌های زیادی مانند آب، برق و گاز را متحمل می‌شود.

نریمانی با اشاره به ضرورت حمایت از صنعت هتلداری کشور به‌ویژه در تعطیلات نوروزی تاکید کرد: تا امروز قراری بر افزایش تعرفه هتل‌ها برای نوروز آینده نبوده است.

وی در مورد تاثیر رویدادهای اخیر در کشور و جهان مانند ویروس کرونا و تاثیر آن بر روی گردشگری یادآور شد: چنین رخدادهایی در صنعت گردشگری طبیعی است اما این موارد چیزی نیست که از پیشرفت این صنعت جلوگیری کند و امیدواریم سال آینده با برنامه‌ریزی مناسب پذیرای گردشگران خارجی بیشتری باشیم.

سید علی صالح‌درخشان، معاون سرمایه‌گذاری و گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی اصفهان در گفت‌ و گو با ایرنا بیان کرد: پیشنهادهایی در این زمینه مانند پرداخت مبلغی به‌عنوان کمک هزینه سفر نیز مطرح شد اما به نظر می‌آید تخصیص سهمیه بنزین موجب تشویق بیشتر مردم به سفر شود.

بنابر گزارش مسوولان اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، نزدیک به ۲ میلیون و ۸۷۲ هزار مسافر در تعطیلات نوروز گذشته در این استان اقامت کرده بودند که نسبت به سال پیش از آن نزدیک ۱۴ درصد افزایش داشت.

استان پنج میلیون نفری اصفهان با برخورداری از افزون بر ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی، کانون توجه مسافران داخلی و گردشگران خارجی به‌ویژه در تعطیلات نوروز است.