گردشگری و توریسم

واکنش بروکسل و واشنگتن به «طلوع تازه» برگزیت

بامداد امروز(شنبه ۱۲ بهمن‌ماه) انگلیس بر اساس توافق با اتحادیه اروپا و مطابق با رأی مردم این کشور در همه ‌پرسی چهار سال پیش، به طور رسمی به ۴۷ سال عضویت در اتحادیه اروپا پایان داد.

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس در پیامی به مناسبت این رویداد تاریخی، وعده آغاز فصل جدیدی را داده و به «طلوع دورانی تازه» خوش‌آمد گفت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در توئیتی به مناسبت خروج رسمی انگلیس از این اتحادیه نوشت: انگلیس یک شریک کلیدی برای اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند.
جوزپ بورل ابراز امیدواری کرد که انگلیس و این نهاد در چالش‌های مشترک منطقه‌ای و جهانی به صورت بسیار نزدیکی همکاری کنند.

طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پس از ماه‌ها کشمکش بین احزاب سیاسی انگلیس روز پنجشنبه ۲۳ ژانویه ۲۰۲۰ با امضای ملکه به قانون تبدیل شد.  
بر اساس این قانون، انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شد و این تاریخ قابل تمدید نیست. از اول فوریه (۱۲ بهمن) دوره گذار که می‌تواند تا ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰ ادامه یابد، آغاز می‌شود. در این دوره انگلیس همچنان عضو بازار مشترک اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند.  

« اورسولا فون درلاین » رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز ساعتی پیش در توئیتی، سال‌های اخیر پس از رای مردم انگلیس به برگزیت و خروج رسمی این کشور از اتحادیه اروپا را موجب نزدیکتر شدن کشورهای عضو اتحادیه دانست و امروز را «طلوعی تازه برای اتحادیه اروپا» خواند.
وی دیروز نیز توئیت کرده بود، «چالشها و فرصت‌های پیش روی اروپا با برگزیت تغییر نمی‌کند و ما به دنبال بهترین روابط ممکن با انگلیس هستیم. اما این روابط هرگز بهتر از زمانی که (انگلیس) عضو (اتحادیه اروپا) بود نخواهد شد.»

وزیر امور خارجه آمریکا نیز امروز ضمن ابراز خشنودی از توافق اخیر لندن و بروکسل توئیت کرد: در حالی که وارد این فصل‌نوین می‌شویم، به افزایش روابط قدرتمند، پربار و موفق با انگلیس ادامه خواهیم داد.
2023