گردشگری و توریسم

عبور از کشاورزی سنتی با توسعه سامانه‌های نوین آبیاری

جنوب استان کرمان یکی از قطب‌های کشاورزی ایران به شمار می‌رود، تا جایی که تنوع محصولات کشاورزی خصوصا تولیدات جالیزی، شهرستان جیرفت را به هند ایران مشهور کرده است، از این رو توجه به توسعه بخش کشاورزی این دیار، تاثیر زیادی در تولید بیشتر محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور خواهد داشت.

پرواضح است که دولت تدبیر و امید از ابتدای فعالیت خود توجه ویژه‌ای به موضوع بحران آب و استفاده بهینه از منابع آبی داشته و طرح همیاران آب یکی از راهکارهای فنی دولت برای کاهش بیلان منفی آب در استان کرمان بود، در ۲ سال نخست اجرای این طرح حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی رقم خورد.

اما تغییر سبک کشاورزی از سنتی به صنعتی نیازمند یک عزم جدی و تخصیص اعتبارات لازم است، دولت با ترغیب کشاورزان به مجهز کردن زمین‌های کشاورزی به آبیاری تحت فشار، پایه و اساس این تغییر را کلید زده و ظاهرا ادامه این مسیر به مشارکت کشاورزان و حمایت بانک‌ها بستگی دارد.

۷۸ هزار هکتار از اراضی جنوب کرمان به آبیاری نوین تجهیز شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: بیش از ۷۸ هزار هکتار از اراضی جنوب کرمان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

سعید برخوری افزود: درواقع تاکنون ۷۸ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی جنوب کرمان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده که بیش از ۳۲ هزار هکتار آن مربوط به دولت تدبیر و امید است.

وی با بیان وابستگی اقتصاد و اشتغال منطقه به کشاورزی، اظهار داشت: طبق آمارنامه رسمی حدود ۶۳ درصد اشتغال جنوب کرمان مربوط به بخش کشاورزی بوده اما میزان واقعی آن قریب به ۸۰ درصد است، به عبارتی سایر مشاغل مربوط به بخش‌های خدماتی بوده که به واسطه کشاورزی در منطقه مستقر شدند و درواقع اقتصاد این منطقه بر پایه کشاورزی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به وابستگی کشاورزی این خطه به آب‌های زیرزمینی، تصریح کرد: چنانچه برای دشت‌های جنوب کرمان چاره‌ای اندیشیده نشود، با ادامه روند فعلی تا ۲۰ سال آینده با اُفت کمی و کیفی آب‌ها مواجه خواهیم شد. 

وی افزود: یکی از راهکارهای موثر بالا بردن میزان بهره‌وری آب، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در منطقه است.

برخوری افزود: با توجه به شرایط خاص جنوب کرمان و محدودیت مالی پیمانکاران جوان و استقبال خوب بهره‌برداران و همچنین ضرورت جلوگیری از بیابانی شدن منطقه، می‌طلبد که وزارت جهاد کشاورزی در برنامه‌ریزی‌ها و تخصیص اعتبارات، نگاه ویژه‌تری به جنوب کرمان داشته باشد.

۶۷ درصد از اراضی کشت شده جنوب کرمان نیازمند تجهیز به سامانه نوین آبیاری 

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز گفت: ۶۷ درصد اراضی کشت شده زراعی و باغی در جنوب کرمان نیازمند تجهیز به سامانه‌های نوین آبیاری هستند.

وحدت برخورداری با اشاره به ۳۵۶ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی در جنوب کرمان اظهار داشت: در حال حاضر از ۲۴۵ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی کشت شده در جنوب کرمان ۷۸ هزار و ۴۰۰ هکتار آن به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز و حدود ۶۷ درصد از این اراضی هنوز به روش سنتی آبیاری می‌شوند. 

وی با بیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی در جنوب کرمان بایستی هر سال حدود پنج هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شود ولی با توجه به اعتباراتی که به مناطق تخصیص داده می‌شود بخشی از کار انجام نشده و براساس این برنامه، برای اجرای هر هکتار سامانه نوین آبیاری مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال و در مجموع به میزان ۳ هزار و ۵۶۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 ضرورت توسعه آبیاری نوین در جنوب کرمان

عضو هیات علمی دانشگاه گفت: مجهز شدن زمین‌های کشاورزی هفت شهرستان جنوبی استان کرمان به آبیاری نوین، ضرورت منطقه است و باید طی برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت محقق شود.

فاطمه‌السادات موسوی افزود: کارشناسان معتقدند اگر می‌خواهیم تحولی در استفاده درست از منابع آبی داشته باشیم باید در بخش کشاورزی گام‌های بزرگی برداریم  که این مهم با پوشش کامل اراضی به سامانه آبیاری نوین محقق می‌شود.

وی به مزایای استفاده از تاسیسات آبیاری نوین اشاره کرد و گفت: با شیوه آبیاری تحت فشار به نیروی کار کمتری برای آبیاری مزارع نیاز داریم و از جنبه دیگر با آبیاری نوین، آب راحت‌تر در اختیار گیاه و درخت قرار می‌گیرد.

موسوی با بیان اینکه در طرح آبیاری تحت فشار در هر هکتار چهار هزار و ۴۰۰ متر مکعب صرفه‌جویی در آب می شود، افزود: استفاده از سامانه آبیاری نوین تا ۳۰ درصد مصرف کود و سم را کاهش داده و در نهایت راندمان تولید را افزایش می‌دهد.

سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان تولید و روانه بازار می‌شود.