گردشگری و توریسم

نخجیرگاه، روایت هنرمند از زخمی تاریخی

این مجموعه شامل ۱۵ نقاشی روی بوم با تکنیک ترکیب مواد و ۱۴ نقاشی راپید روی مقوا است  که از سال ۹۳ به بعد توسط سعید چاواری خلق شده اند.

هنرمند در بیانیه نمایشگاهش آورده است : ” مجموعه نخجیرگاه، ایران را حکایت می کند که زخم خورده در میانه تاریخ ، به شکوه ایستاده است ؛ به بلندای شوکت افسانه ای اساطیر و به تیر ترکش حوادث روزگار.

نخجیرگاه رازی نیست مستور یا دور از دسترس کلمات ، معادل عاطفی یک تاریخ است، یک ملت، یک سرگذشت میان حال و آینده . بازمانده یک هویت همچون میراث تاریخی پنج کنت در پیکر سخت و سنگین این روایت ، ایران زنده است . غایتی است بدون آن که وسیله حصول غایت دیگر باشد. تداعی آرزومندی یک تسخیر است که جز به نیرنگ، شدنی نیست . در بازنمایی چنین شهودی ایران به استعاره در صورت گراز وحشی تجسد می یابد. انعکاسی از وجودی سرکش که در نمایش جعل قدرت پادشاهان ساسانی به بند در می آمد تا به صیدش کشند . بدین مصداق، تجانس تاریخی میان روایت نخجیرگاه و دیوارنگاره های فروریخته سقدی بستری می سازد تا لایه های پنهان تجربه ای را نشان دهد که این سرزمین به خود دیده و بر آن پایداری ورزیده است.”

سعید چاواری متولد ۱۳۵۸ کرمانشاه ، کارشناس ارشد نقاشی از دانشگاه هنر تهران ، کارشناس نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، عضو وابسته انجمن نقاشان ایران و عضو انجمن هنرهای تجسمی معاصر ایران است.

این هنرمند فعال شرکت در جشنواره ها و نمایشگاه های متعددی را در کارنامه دارد که از آن میان می توان به شرکت در جشنواره هنرهای تجسمی اوکسای – ازمیر ترکیه ۲۰۱۶، نمایشگاه گروهی نقاشی (کارنمای پژوهشی ۳ ) در خانه هنرمندان ایران ۱۳۹۵ ، نمایشگاه انفرادی نقاشی با عنوان (نقش شیرین) گالری هفت ثمر خرداد ۱۳۹۴ ، نمایشگاه انفرادی کاریکاتور در نگارخانه نقش جهان ۱۳۹۲ ،همکاری با نشریات ، همراهی در ساخت سریال انیمیشن سفرهای سعدی ، داوری چند جشنواره ،طراحی و تصویرسازی چند کتاب ، طراحی و اجرای نقاشی دیواری در کرمانشاه، سابقه تدریس در کارگاه های هنری و نگارش چندین مقاله اشاره کرد.

آیین گشایش نمایشگاه روز پنجشنبه ۱۰ بهمن ۹۸ ساعت ۱۷ تا ۲۱ و اختتامیه آن روز پنجشنبه ۱۷ بهمن ماه در همین ساعت خواهد بود.

نشانی محل برگزاری نمایشگاه رشت، خیابان مطهری، کوچه مطهر ،جنب بانک قوامین موسسه فرهنگی هنری ایماژ و امکان بازدید همه روزه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ فراهم است.