گردشگری و توریسم

توسعه زیرساخت‌ها دستاورد مهم دولت در گناباد است

حامد قربانی روز پنجشنبه در آستانه دهه فجر طی گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، گازرسانی به ۲۰ روستا در بخش‌های کاخک و مرکزی این شهرستان با هزینه ۲۲۰ میلیارد ریال را از جمله دستاوردهای مهم دولت در گناباد ذکر و بیان کرد: علاه بر این هم‌اکنون عملیات گازرسانی به واحدهای صنعتی و روستاهای این شهرستان نیز با اعتبار یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال با سرعت مطلوب در حال اجراست.

وی به اقدامات توسعه‌ای دولت ظرف پنج سال اخیر در این خطه از جنوب خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال برای احیا و مرمت قنوات و اجرای سیستم‌های نوین و آبیاری تحت فشار، عملیات انتقال آب به طول ۹۳ کیلومتر، توزیع ۹ هزار تن نهاده‌های دامی، احداث گلخانه پسته و گل محمدی به طول سه هزار و ۵۶۹ هکتار، خرید ۶۰۹ دستگاه تراکتور و ادوات کشاورزی و پرداخت ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش مکانیزاسیون و مشاغل خانگی و رونق تولید از جمله این اقدامات در بخش کشاورزی گناباد بوده است. 

فرماندار گناباد گفت: جذب ۹ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای ۲۴  طرح تولیدی صنعتی و معدنی گناباد، جذب پنج هزار و ۸۱۰ تن قیر تهاتری و یک هزار و ۶۴۰ تن قیر مصرفی و اجرای ۳۸۰ هزار متر مربع آسفالت معابر عمومی در ۳۳ روستای بخش مرکزی و کاخک این شهرستان دیگر دستاوردهای دولت طی این مدت به شمار می‌رود.

وی افزود: طی پنج سال گذشته برق رسانی به طرح‌های مسکن مهر، اصلاح و توسعه شبکه‌های برق شهری و روستایی و روشنایی معابر این شهرستان با هزینه ۹۰ میلیارد ریال انجام شد.

وی مهمترین دستاوردهای دولت در بخش بهداشت و درمان این شهرستان را طی این مدت، احداث ۱۲ خانه بهداشت، پایگاه و مرکز جامع سلامت با وسعت ۲ هزار و ۸۷۰ متر مربع و هزینه ۴۴ میلیارد ریال، احداث چهار خانه پزشک، مرکز بهورزی، آزمایشگاه، پایگاه بهداشتی و کلینیک ویژه دانشگاه علوم پزشکی گناباد در مجموع با مساحت چهار هزار و ۶۴۰ متر مربع و هزینه ۶۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و احداث بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی بهلول با هزینه یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد.

قربانی احداث و تکمیل مرکز تشخیص و غربالگری سرطان دانشگاه علوم پزشکی گناباد با مساحت ۷۰۰ متر، پایگاه امداد هوایی و خرید بالگرد امداد و نجات و تکمیل دانشکده پزشکی با مساحت پنج هزار و ۷۰۰ متر مربع و هزینه ۳۶۳ میلیارد ریال را از دیگر دستاوردهای دولت در این شهرستان برشمرد.

وی ادامه داد: برای ساخت فرودگاه گناباد نیز که از سال ۱۳۷۲ آغاز شده تا سال ۱۳۸۶ با جمع آوری کمک‌های مردمی و امکانات شهرستان یک هزار و ۵۰۰ متر خاکبرداری و خاکریزی انجام شد و از آن سال تاکنون با اختصاص اعتبارات استانی و ملی این اقدامات در سطح سه هزار و ۲۰۰ متر از طول باند انجام و آسفالت باند پرواز به طول ۲ هزار و ۷۰۰ متر به اتمام رسید و هم اکنون باند پرواز فرودگاه تکمیل و پایانه و ساختمان حفاظت فرودگاه نیز به ترتیب با ۶۰ و ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.

وی گفت: تاکنون در مجموع ۲۵۱ میلیارد ریال برای احداث و تکمیل فرودگاه گناباد هزینه شده، پیگیری برای خرید، تامین و انتقال تجهیزات ناوبری فرودگاه انجام و فراخوان پیمانکار برای اجرای محوطه سازی و راه دسترسی و تاکسی وی فرودگاه با مبلغ حدود سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال انجام شده است.

قربانی افزود: قرارداد تکمیل باند دوم جاده گناباد به تربت‌حیدریه به طول ۳۵ کیلومتر با پیمانکار منعقد شده و ۱۰ کیلومتر آن آسفالت و به بهره‌برداری رسیده و در ۱۰ کیلومتر دیگر لایه آسفالت اجرا شده و ۱۵ کیلومتر آن نیز در حال تکمیل و روسازی است.

وی ادامه داد: احداث خط آهن یونسی به گناباد به عنوان قطعه نخست راه آهن مشهد به زاهدان به طول ۴۸ کیلومتر با قراردادی به مبلغ  ۵۴۰ میلیارد ریال با پیشرفت مطلوب در حال اجراست.

وی گفت: اصلاح خط اصلی انتقال آب این شهرستان به طول ۱۴ کیلومتر با اعتبار ۱۴۵ میلیارد ریال و مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی با اعتبار ۳۲ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد و بیش از ۴۲ کیلومتر خط اصلی انتقال و توسعه شبکه فاضلاب گناباد و مخزن ۲ هزار مترمکعبی خیبری با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال در حال اجرا می‌باشد.

فرماندار گناباد همچنین از بهره‌برداری ۶۱ طرح در بخش‌های مختلف اقتصادی، عمران شهری، میراث فرهنگی و گردشگری، بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، اوقاف و امورخیریه، بهزیستی، آموزش و پرورش، مخابرات و برق رسانی با هزینه ۶۸۵ میلیارد و ۵۹۳ میلیون ریال طی دهه فجر در این شهرستان خبر داد.

شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد مرکب از ۲ بخش مرکزی و کاخک، سه شهر گناباد، بیدخت و کاخک و همچنین ۱۰۶ روستاست که ۳۴ هزار نفر از جمعیت آن در روستاها ساکن هستند. 

این شهرستان علاوه بر ۱۷ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز، ۱۲ مرکز آموزش عالی با ۱۲ هزار دانشجو دارد. همچنین هزار و ۴۸۰ دانشجو در ۲۳ رشته مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی دانشگاه علوم پزشکی گناباد تحصیل می‌کنند. ۲ بیمارستان و ۱۳ مرکز بهداشتی درمانی با ۲ پزشک فوق تخصص، ۳۲ پزشک متخصص و ۵۷ پزشکی عمومی در گناباد به ساکنان این شهرستان خدمت می‌کنند. 

بخش کشاورزی گناباد نیز با فعالیت ۱۴ هزار بهره‌بردار زراعی، دامی و باغداری ۲۰ هزار هکتار کشتزار و ۵۰۰ هزار راس دام با تولید سالانه ۸۴ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی دارد. 

همچنین ۶۰۰ واحد دامداری با مجموع ۲۴ هزار راس گاو شیری در گناباد روزانه ۲۰۰ تن شیر تولید می‌کند که نیمی از آن در همین منطقه فراوری و مصرف شده و بقیه به خارج از شهرستان ارسال می‌شود. 

بخش صنعت گناباد نیز با فعالیت ۱۷۲ واحد صنعتی در رده‌های صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، غذایی، شیمیایی و سلولزی رونق دارد. این مجموعه برای سه هزار و ۲۸۴ نفر بطور مستقیم و ۲ برابر این تعداد بطور غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است. سه شهرک و ناحیه صنعتی نیز با ۴۴۷ هکتار زمین و ۵۴ واحد، ۱۱ سردخانه و انبار و سیلو در گناباد فعال است.