گردشگری و توریسم

آخرین وضعیت خسارت سیلاب در جنوب استان کرمان

جنوب کرمان یک سوم مساحت این استان را به خود اختصاص داده و وجود سه رودخانه هلیل، ملنتی و شور، حساسیت این منطقه را در روزهای بارانی دوچندان کرده است، به گونه‌ای که در بارش‌های اخیر بیش از یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی این دیار دچار خسارت شد، همچنین زمین‌های کشاورزی، چاه‌های آب و قنوات هم بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت دیدند و بیشتر این خسارت‌ها در شهرستان‌های قلعه‌گنج، رودبار جنوب و منوجان گزارش شده است.

سیلاب ۱۵۴ میلیارد تومان خسارت به جاده‌های جنوب کرمان وارد کرد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان گفت: سیلاب به زیرساخت های جاده‌ای این منطقه ۱۵۴ میلیارد تومان خسارت وارد کرد.

مسعود جمیلی کرمانی با بیان اینکه سیلاب اخیر به ۳۴۵ کیلومتر راه آسفالته در جنوب استان کرمان خسارت وارد کرده است، افزود: سیلاب همچنین به بیش از یکهزار و ۸۶۰ کیلومتر از محورهای خاکی جنوب  این استان خسارت زده است .

وی اظهار داشت: بیشترین خسارت به حوزه راه‌ها در محور شریانی رودبار جنوب به استان سیستان و بلوچستان به ابنیه فنی وارد شده است.

خسارت ۱۰۰ میلیاردی سیلاب به بخش کشاورزی جنوب کرمان

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز گفت: در پی بارش‌های اخیر و جاری شدن سیلاب به بخش کشاورزی هفت شهرستان جنوبی استان کرمان ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شد.

سعید برخوری افزود: این میزان خسارت طبق برآوردهای اولیه کارشناسان جهاد کشاورزی هفت شهرستان جنوبی استان کرمان به بخش اراضی، چاه‌ها و قنوات وارد شد.

وی تصریح کرد: بیشترین خسارت‌های بخش کشاورزی منطقه جنوب کرمان در شهرستان‌های منوجان، قلعه‌گنج و رودبارجنوب وارد شده که شامل خسارت ۵۰ میلیارد تومانی منوجان، ۱۸ میلیارد تومان قلعه گنج و ۱۰ میلیارد تومان رودبار جنوب است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان ادامه داد: در شهرستان قلعه‌گنج و رودبار بیشترین خسارت‌ها به مزارع گندم، کلزا، دام‌ها، قنوات و چاه‌های کشاورزی وارد شده است.

خسارت ۱۸ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی قلعه‌گنج

غلامعباس سلیمانی رییس جهاد کشاورزی قلعه‌گنج نیز گفت: سیلاب اخیر قلعه‌گنج قریب به ۱۸ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد کرد.

وی افزود: بیشتر این خسارات در مزارع گندم و ارزَن و محصولات جالیزی بوده و در بخش آب و خاک نیز به ۱۸ رشته قنات خسارت وارد شده است.

رییس جهاد کشاورزی قلعه‌گنج تصریح کرد: قریب به ۴۰ حلقه چاه کشاورزی به دلیل آبگرفتگی تخریب شده است.

وی اضافه کرد: بیشترین خسارات وارده در حوزه قنوات مربوط به قنات‌های روستاهای تابعه رمشک بوده و همچنین ۳۰۰ راس دام سبک و سنگین در این سیلاب سیلاب تلف شده‌اند.

سیلاب ۱۲ میلیارد تومان خسارت به رودبار جنوب کرمان وارد کرد

 رییس ستاد بحران  و فرماندار رودبار جنوب هم از خسارت ۱۲ میلیارد تومانی سیلاب به این شهرستان خبر داد.

محمود قانعی افزود: بیشترین میزان خسارات به ترتیب در بخش کشاورزی پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، راه سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، آب روستایی ۱۸۶ میلیون تومان و برق ۲۷۵ میلیون تومان گزارش شده است.

وی ادامه داد: سیلاب همچنین به ۹۴ راس دام، ۱۵۰ میلیون تومان خسارت وارد کرد و به ۲۶۰ واحد مسکن فرسوده و کپری نیز آسیب زد.

قانعی  اظهار داشت: در حوزه معابر روستایی سیلاب در ۲ بخش ۵۰۰ میلیون تومان و معابر و زیرساخت های شهری رودبار و زهکلوت یک میلیارد تومان خسارت وارد کرد.

رودبار جنوب دارای ۲ بخش و ۲ شهر با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر در ۳۳۰ کیلومتری جنوب کرمان قرار دارد.

به گفته سرپرست فرمانداری قلعه‌گنج، بارندگی‌های اخیر و جاری شدن سیلاب ۶۰ میلیارد تومان خسارت در حوزه‌های زیرساختی و کشاورزی این شهرستان بر جا گذاشت.

مهدی شهسواری تصریح کرد: حدود ۵۰۰ واحد مسکونی در بخش مرکزی و چاه‌دادخدای قلعه‌گنج دچار آسیب جدی شده‌اند و متاسفانه این واحدهای مسکونی از واحدهایی بودند که طی  سال‌های اخیر ساخته شده بودند.

مرکز شهرستان قلعه گنج در فاصله ۴۲۰ کیلومتری جنوب کرمان واقع شده است.