گردشگری و توریسم

شهرداری تهران: چنارهای خیابان ولیعصر ناپدید نشده، خودمان کنده ایم!

به گزارش روابط عمومی ‌و امور بین‌الملل شهرداری تهران، «علی محمد مختاری» مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران امروز چهارشنبه گفت: «علت گودهایی که کسبه و مردم در خیابان ولیعصر (عج)  مشاهده کرده اند جایگزینی درختان بین ۱۰ تا ۱۵ ساله است که باید طی چند روز آینده در این منطقه انجام شود چون می خواهیم درختانی را که آسیب دیده اند، کنار بگذاریم.»

وی افزود: عملیات ساماندهی و احیای برخی درختان آسیب دیده از ۲۰ روز پیش به صورت شبانه روزی در خیابان ولی عصر (عج)  آغاز و مقرر شده است همچون سال گذشته هزار اصله درخت چنار بکاریم.

مختاری تصریح کرد: درختان چنار جدید با بن بیش از ۵۰ سانتیمتر و سن ۸ تا ۱۲ سال در محدوده مناطق ۳، ۶ و ۱۱ در خیابان ولی عصر (عج) غرس خواهد شد.

وی گفت: این درختان به صورت ریشه و روت باب شده با حجم ریشه مناسب و خاک کافی در گودال‌های آماده نگه داری می شود و تا پایان سال جاری کاشته خواهد شد.

خیابان ولیعصر (عج) بلندترین خیابان مشجر تهران و خاورمیانه به شمار می رود که با حدود ۱۸ کیلومتر طول از میدان راه آهن در جنوب تا میدان تجریش در شمال پایتخت امتداد دارد.

این خیابان در سال ۱۳۱۸ احداث شد و پیش از انقلاب اسلامی، خیابان پهلوی نام داشت. این خیابان به دلیل آنکه با ۶۰ هزار درخت چنار در دو سوی آن پوشیده شده بود و شمال و جنوب پایتخت را به یکدیگر وصل می کند، شهرتی جهانی دارد.

خیابان ولی عصر (عج) به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خویش از جمله درختان معروف چنار،  مراکز خرید بزرگ، پارک‌های عمومی، رستوران‌ها، موزه‌ها، مراکز فرهنگی و دفاتر ملی و بین‌المللی در سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت.

با این حال، درختان چنار این خیابان به دلایل مختلف از جمله آلودگی هوا در سالهای اخیر آسیب های جدی دیده و شمار بسیاری از آنها از بین رفته است. به همین دلیل، شهرداری تهران می کوشد با اجرای برنامه هایی از جمله جایگزین درختان، نسل آنها را در این خیابان حفظ کند.