گردشگری و توریسم

پیش‌بینی وزیر دارایی عربستان از قیمت نفت در سال ۲۰۲۰

“محمد الجدعان”  سه شنبه شب در پنجاهمین اجلاس جهانی در داووس سوئیس در باره تنش‌های منطقه‌ خاورمیانه به خبرگزاری رویترز تصریح کرد: کلید حل تنش‌ها گفت‌وگوست و تلاش‌های جدی برای کاهش اختلاف‌ها میان ایران و آمریکا جریان دارد.

درحالی که عربستان اعلام کرده است که انتظار دارد رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۰ به ۲.۳‌درصد برسد، اما صندوق بین‌المللی پول دوشنبه شب گزارش داد که پیش‌بینی می‌شود به دلیل کاهش تولید نفت عربستان که درچارچوب توافق ماه دسامبرز۲۰۱۹ در وین میان اعضای اوپک پلاس صورت گرفت، رشد اقتصادی این کشور بالغ بر ۱.۹ درصد باشد.

وزیران کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ۱۵ آذرماه گذشته با کاهش ۴۹۷ هزار بشکه بیشتر از توافق کاهش تولید پیشین، یعنی مجموع یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز توافق کردند.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کشورهای تولید و صادرکننده نفت غیر اوپک (اوپک پلاس) در ابتدای سال ۲۰۱۹ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل در بازار و افزایش قیمت نفت، مجموع تولید خود را یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند.

براساس این تصمیم، تولید کنندگان نفت توافق کرده‌اند که تنها در سه ماه اول سال ۲۰۲۰ تولید نفت خام خود را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه بیشتر در روز کم کنند.

بر این اساس، این توافق تنها تا ماه مارس (اسفند) و سه ماه اول سال ۲۰۲۰ معتبر خواهد بود و برای پس از پایان این دوره، هیچ توافقی تاکنون صورت نگرفته است.

رسانه‌های روسی ۲۵ دی ماه اعلام کردند که برخی از کشورهای عضو اوپک و دیگر شرکای نفتی‌شان درباره به تأخیر انداختن تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت تا ماه اوت امسال (مرداد/ شهریور) مذاکره خود را آغاز کرده‌اند.

پنجاهمین گردهمایی سالانه مجمع جهانی اقتصاد امسال هم طبق سنت سالیان اخیر در اواخر نخستین ماه میلادی و از ۲۱ تا ۲۴ ژانویه (۱ تا ۴ بهمن) همچون دوره‌های پیش در شهر داووس سوئیس و با حضور سران و صاحبنظران سیاسی و اقتصادی کشورهای مختلف برگزار می‌شود.